Svensk damper på 1515 brt., bygget hos J. Readhead & Co., South Shields i 1883, som byggenummer 191. Skibets første navn var Derwentdale og det var hjemmehørende i Scarborough, England. I året 1900 blev skibet solgt til Tyskland og var her hjemmehørende i Stettin, indtil 1907 hvor det solgtes til Sverige, ved den handel blev navnet ændret til Polaris.
Polaris var på rejse fra Gävle til Preston med 1560 ton papirmasse og havde bunkret kul i Helsingborg. Kort tid efter at have forladt havnen, den 16. januar 1924, satte man lodsen af ved reden, hvor flere skibe lå ankret op. Men kaptajn Roslin fejlbedømte strømsætning af skibet og ramte sidelæns ind i den opankrede damper Allegro. Kollisionen slog Polaris læk og lodsbåden som ikke var nået langt væk, kom tilbage og begyndte nu at slæbe havaristen, i forsøg på at grundstøde skibet på Grollegrund. Men strømmen var meget kraftig og Polaris sank hurtigere end ventet, man vurderede snart at det ikke var muligt at nå Grollegrund og beordrede derfor besætningen i bådene, Polaris sank kort tid efter.
Det har ikke været langt fra at lykkedes, da der kun er få hundrede meter over til Grollegrunds laveste punkt. Men vraget landede for foden af grunden, på 30 meters dybde og kunne derfor være blevet et attraktivt dykkemål. Desværre blev det nedsprængt i 1959 og er derfor noget af en rodebunke at svømme rundt på. Er man heldig med sigten, kan man dog godt få sig et par gode dyk på stedet. Både for og agterstævn er rimelige intakte, men alt derimellem er forvredne jernplader, rør, maskindele og masser af papirballer, det hele er “pyntet op” med fiskernes mistede garn.