Tysk damper, bygget af jern i 1889, på Schiffswerft von Henry Kock i Lübeck. Skibets første navn var Ost, senere Germania og fra 1914, Auguste Helmerich. Skibets mål var 63,50 meter i længden og bredden var 9,10 meter, tonnagen 875 brt.
Auguste Helmerich var ejet af Fischer & Larsen og skulle fragte en last træ, fra Kotka til Hamburg. Men den 26. september 1919, blev damperen påsejlet af den danske damper Normandiet klokken 21.15, ud for Kapelluddan på Öland. Efter sammenstødet, havde Auguste Helmerich 40 graders slagside til bagbord og da man frygtede at den tyske damper ville kæntre, blev besætningen hentet over i Normandiet, af dennes redningsbåd. Normandiet blev liggende tæt ved havaristen natten igennem og næste dags formiddag, kappede man surringerne til dækslasten og lod denne gå overbord, for at lette skibet inden bugsering. Men under bugseringen, krængede Auguste Helmerich dog stadig mere til bagbord og agterskibet begyndte at synke. Klokken 20 om aftenen, sprang så slæbetrossen og på grund af det tiltagende mørke, tabte man hurtigt havaristen af syne og opgav at genoptage bugsering. Klokken 21.30 ankrede Normandiet op ved Kapelluddans fyr og da man næste morgen klokken 5 lettede anker, var havaristen ikke at finde og man formodede derfor, at skibet var gået til bunds. Selv var Normandiet sluppet fra kollisionen, med et par mindre buler i stævnen.
I dag står vraget meget intakt og kølret, skorstenen er væltet ud til styrbord og maskintelegraf og rat, som ellers stod flot i nogle år efter vraget var blevet fundet, er nu fjernet. Gennem maskinskylightet kan man se maskinen, manometre og betjeningshåndtag, bemærkelsesværdigt velbevaret. Under broen, kan man svømme på tværs igennem salonen, hvor der stadig er en del møbler og masser at rode i. I det meste af vragets længde, er det fyldt op med brædder, en del ligger væltet rundt ovenpå vraget og har formentlig været noget af skibets dækslast. Der er 55 meter dybt på havbunden og vraget er næsten 10 meter højt ved brobygningen.