Tysk damper på 2593 brt., bygget på Stettiner Oderverke A.G. i 1922 under navnet Johanna Blumberg og var 100,26 meter lang og 14,06 meter bred. Den 14. september 1923 blev skibet omdøbt til August Leonhardt og sejlede glad omkring for rederiet Leonhardt & Blumberg, Hamborg, indtil 2. verdenskrig brød ud.
Da lå skibet nemlig på Mischukow red (Murmansk), med en last træ og papirmasse som skulle til Memel (Østersøen). Det var en lang og farlig tur for et Tysk skib, i et farvand fuld af Engelske ubåde. Men besætningen var snarrådige og overmalede navnet, hejste nu det røde flag med hammer og segl og sejlede hjem “forklædt” som Russisk damper, først med navnet “Kuropatkin” og gennem Østersøen som “Scors”. August Leonhardt kom sikkert til Memel med sin last, men blev kort efter – den 11. april 1940 – sænket i Kattegat af den Engelske ubåd SMS Sealion.
Syd for Anholt på 32 meter vand, ligger nu resterne af August Leonhardt, det der engang var et stort flot skib, er nu – takket være skrotbjærgning – reduceret til nogle spredte dynger jernplader. Enkelte steder, for og agter, står der stadigt noget af skibssiderne op endnu, endda med koøjer i flere steder, men det er svært at danne sig et billede af, hvordan skibet oprindeligt har set ud.
I god sigt er der mulighed for at svømme rundt og rode i vragresterne, der kan sagtens findes fine ting mellem de mange jernplader, men da sigten ofte er dårlig på vraget, er man altså her i større grad afhængig af sit held. For at være sikker på at få noget ud af sit dyk, er det en god idé at planlægge dykket med brug af linehjul, så behøver man ikke at spilde tid med at finde tilbage.