Geo. E. Benson var en tysk damptrawler, som de kort forinden havde taget som prise fra englænderne ude i Nordsøen. Hvad skibet præcis foretog sig i Kattegat på morgenen den 15.april 1918 er uvist, som den eneste af de 10 tyske trawlere englænderne sænkede den morgen, var Geo. E. Benson nemlig registreret som Tysk marinefartøj. Det eneste jeg har kunnet finde om skibet er, at det blev bygget i 1902 og var på 155 brt.
Nu kan man jo mene, at det bare er at gå i gang med at undersøge vraget, for at se om det indeholder udrustning til krigsførelse, eller om det i virkeligheden var et fiskefartøj som de andre 9 sænkede skibe. Men dels er vraget meget behængt med trawl og garnrester og dels ligger det temmelig dybt, nemlig 56 meter til havbunden og dette gør – sammen med mørket og den i dette område normalt dårlige sigt – opgaven meget besværlig. Identiteten er der dog ingen tvivl om, idet skibsklokken med navnet indgraveret blev fundet og bjærget i 1986. Vraget står med stævnen hævet, så det på ekkoloddet giver indtryk af at være et langt større vrag, med sit 6 – 8 meter høje lodskud.
Hele stævnen er ret intakt, men surret ind i trawl som fortsat står med kuglerne oppe og som strækker sig et godt stykke ud på bagbord side. Længere ned mod broen – og man føler virkelig at man svømmer nedad – er vraget mere ødelagt, dækket er næsten helt væk og man kan se ned i vragets indre som er helt tomt, indtil man kommer ned bag broen – til maskinrummet, som til gengæld er fyldt helt op med mudder. Agterenden forsvinder helt ned i havbunden og da bunden er meget blød, kan de ting som er faldet af vraget gennem årene blive svære at finde. Selvom vraget kun er ca. 30 meter langt, kan det altså blive svært at tilegne sig betydelig viden om det, som forholdene er.