Styrbord | Højre side af skibet. |
Bagbord | Venstre side af skibet. |
S.S. | Steam Ship = Dampskib. |
S.M.S. | Seine Majestäts Schiff. |
S.Fi. | Steam Fisher = Dampdrevet Fiskeskib. |
M.Sk. | Motorskonnert. |
Stævn | Er faktisk benævnelsen for begge ender af et skib, men bruges oftest om forreste ende. |
Agter | Bagerste ende på et skib. |
Trawler | Et fiskeskib der trækker nettet efter sig. |
Bak | Bakken er den forhøjning i skibets stævn, som dels gør at skibet ikke bliver overskyllet i hårdt vejr og dels bruges som beboelse for matroser. |
Deko | Dekompression er benævnelsen for den trinvise opstigning, som gør at man ikke får dykkersyge, jo længere og dybere dyk, des længere dekotid. |
Broen | Er det sted skibet primært styres fra, ofte hævet over beboelsesdelen og bredere end denne ved de såkaldte brovinger, så navigatøren kan se ned langs skibssiden. |
Skylight | Ovenlysvindue oftest til maskinrummet. |
Brt. | Brutto register tons, en måleenhed der er international, 1 brt. svarer til 100 Engelske kubikfod = 2,83 kubikmeter, det mål der angiver skibets bruttotonnage er alle aflukkelige rum. |
Nrt. | Netto register tons, måleenheden er den samme, men her er der kun tale om skibets lastrum. |
Dødvægt | Angiver skibets lasteevne. (Tons á 1000 kg.) |
Depl. ton. | Deplacementet er vægten af den mængde vand skibet fortrænger, man måler krigsskibe på denne måde, da de jo ikke har noget “rumindhold” som et fragtskib. |