Dansk motorskonnert på 149 brt. bygget i 1952 af eg og bøg. Regnbuen var hjemmehørende i Ålborg.
Regnbuen var afsejlet fra Lomma i Sverige med en last jernbaneskærver, som skulle losses i Middelfart. Det var den 4. marts 1962 og klokken var henad 4 om morgenen, det var koldt og tågen lå tyk over Kattegat, ingen af de fire ombordværende, har formentlig haft en rolig nat i det vejrlig. Man anvendte tågehornet som foreskrevet, men kort tid efter at have passeret Kattegat Sydvest Fyrskib, hørte man også tågesignal fra et andet skib. Skruen blev slået fra og man afventede med spænding, at passere det andet skib i sikker afstand. Men pludselig så man et stærkt hvidt lys lidt til bagbord og drejede derfor roret helt i styrbord, men for sent. Kl. 4.15 tørnede det hollandske motorskib Riet sin stævn ind i bagbord side på den danske motorskonnert, som straks begyndte at tage vand ind. Da man efter kort tid måtte indse, at forsøg på at holde Regnbuen flydende ved at lænse var en ulige kamp, forlod Skibsfører Svend Bay, hans kone og matros Valdemar Bay, samt jungmand P. Beck, det synkende skib og blev taget ombord i hollænderen. De fire skibbrudne tilbragte nu formiddagen på deres banemand, inden de blev sat af i Randers.
Da vraget ikke er så gammelt, er det fortsat nogenlunde intakt. Trævrag og Kattegat er en meget dårlig kombination, idet træet hurtigt forsvinder på grund af pæleorm og råd. Men vraget af Regnbuen står stadig skroghelt på 36 meter vand og det rige liv på stedet, med både torsk, havkat og taskekrabber, kan gør det til et indbringende dyk. Det er jo ikke et sted man starter et arkæologisk projekt, men der kan da findes lidt ting hist og her mellem vragresterne, i midten af 1990erne fandt vi da både Genever og Ribena saft, som kunne drikkes og smagte som det skulle.