Den lille skonnert løb af stabelen i januar 1905, fra G.H. Theysens bådeværft i Brake. Emma Wendig var bare 24,60 meter langt og 6.54 meter bred og udstyret med en lille 2-cylindret glødehovedmotor.
Den 25. april 1929, var skibet på vej fra København til Stettin med sten, da det lidt nord for Rügen kæntrede og sank.
Vraget er gået ned med stævnen først og står stadig som da det landede, med stævnen dybt begravet i havbunden. Lastrummet er næsten tomt og de store sten er væltet fremad, ud over stævnen og dækker nu denne helt, man kan også følge bunken af sten ude på den mudrede havbund. Højeste punkt på vraget er et søgelænder, som er bemærkelsesværdigt intakt, nedgangskappe, nathus og rat har heller ikke lidt skade og på grund af vragets hældning, er her slet ingen mudder. I vragets skrue og ror sidder et stort trawl fast, som går væk fra vraget, men i en stor bue så man møder det igen på bunden, når man svømmer fremad og nedad på vraget. Vraget er ret hurtigt overset, det der er værd at kigge på fylder 5 x 5 meter og på en vanddybde på 40 meter kan man næsten gøre det uden dekompression. Bunddybden er 48 meter, men der er ingen grund til at bruge tid der, forreste del af vraget er meget knust og dækket af sten og mudder, selve havbunden er meget blød og sigten de nederste par meter, er normalt under én meter i dette område.