Ägil var bygget som skonnert allerede i 1876, men som så mange af de små sejlskibe, fik den i starten af 1900-tallet lagt en lille glødehovedmotor i for derved at kunne øge farten og endda sejle mod vinden. Ifølge sidste målebrev, var skibet hjemmehørende i Karlstad i Sverige og var målt til 130 brt.
Da Ägil den 11. september 1935 var på rejse fra København til Vargön med 207 ton jerndrejespåner (skrot), blev det “midtsunds ud for Hornbæk” konstateret at skibet var sprunget læk. Snart efter kæntrede skibet og sank hurtigt på 26 meter vand, hvorved 3 mand mistede livet.
Den sammenrustede bunke af drejespåner, udgør i dag den største del af vraget, man kan hele vejen rundt om lasten se spanterne stikke ud og nogle steder er bordene intakt. Her imellem plankerne og havbunden, danner sig en “hule” hvor et mylder af liv holder til, det er ikke ualmindeligt at se hummer her, men sådan nogen har det jo med at forsvinde så snart de er store nok. Man kan i den sammenrustede masse af jernspåner se enkelte helt blanke spåner af rustfrit stål, det er et spørgsmål om tid før der kun er disse tilbage, sammen med de sværeste af plankerne fra det gamle skib, som pæleormene endnu ikke har nået at tygge i sig.
Her i Marts 2001 er der kommet et nyt trawl i vraget, som strækker sig i næsten hele vragets længde, i styrbord side. Trawlet står meget højt op i vandet ! Nu i 2022 et trawlet helt væk.