Tysk slæbebåd på 357 brt., bygget i 1925 på Germaniawerft i Kiel som nr. 468. Wotan var 45,36 meter lang og 7,94 meter bred. Skibet blev i oktober 1932 solgt til Deutsche Krigsmarine, med Kiel som hjemhavn og under 2. verdenskrig tjenestegjorde Wotan i hele den Tysk dominerede del af Østersøen. Efter krigen, skulle de mange søminer fjernes og skibet deltog i det besværlige og farlige arbejde ved minefeltet”Seelandsperre”, da det den 13. maj 1945 selv påsejlede en af minerne og sank.
Vraget ligger nu på 30 meter vand, i det strømfyldte farvand ved Sjællands odde. Sigten kan variere meget fra ½ – 5 meter, men er man heldig får man et flot dyk, hvor man kan se de mange store og farverige sønelliker duve i strømmen. Somme tider er der et strømhul under stævnen så stort, at man kan svømme under den forreste femtedel af vraget, til andre tider er hullet væk, og man tror næppe det er det samme vrag.
Der kan svømmes ind på broen og under denne er der også mulighed for at komme indenfor, men der er ret trangt og meget mudder. Gennem bagerste maskinskylight, kan man kravle ned i maskinrummet, også her er der fyldt godt op med mudder, men man kan bevæge sig fremad i vraget, ved at følge det intakte gelænder som stikker 20-30 cm op over mudderet. På maskinernes forkant går gelænderet på tværs af vraget og her op mod skibssiden i begge sider, sad der engang to flotte maskintelegrafer, en masse manometre og en omdrejningstæller til hver maskine. Bagerst i maskinrummet er en dør til et lille rum, hvor der engang stod nogle lamper, petroleumsdunke m.m.
Ude i stævnen har man engang kunne svømme ned gennem en luge, hernede var der en masse ammunition, men sidst jeg var her var der fyldt med mudder, forhåbentlig vil strømmen med tiden flytte mudderet igen, ikke så meget på grund af ammunitionen, men der er også blevet fundet noget porcelæn hernede og det er jo altid spændende at se, hvad de haft med i sådan et skib.