Dansk coaster på 353 brt., bygget i 1956 på Husumer Shiffwerft under navnet Jørgen Vesta, med Svendborg som hjemhavn. Skibets mål var 47,05 meter i længden og bredden var 8.25 meter. I 1977 fik skibet navnet Malene Slotø og var fra da af hjemmehørende i Randers.
Den 9. februar 1985, var Malene Slotø på rejse fra Rotterdam til Höganäs med en last bauxit, da man fik problemer med maskinen, på et tidspunkt hvor man gennemsejlede et område med meget drivis. Om det var isen som stoppede for kølevandet ved jeg ikke, men det var i hvert fald isen som skubbede det drivende skib på grund på Hesselø, uden at besætningen var i stand til at forhindre det. Da nogle dages forsøg med selv at udbedre skaden mislykkedes, rekvireredes E.M. Switzers slæbebåd Skuld, som kom til stedet 15. februar og som påbegyndte arbejdet, med at få coasteren fri af grunden. På grund af det massive pres fra isen, var der risiko for kæntring og besætningen på 4 mand og en kvinde, blev derfor afhentet i en af søværnets redningshelikoptere. Arbejdet med at bugsere Malene Slotø væk fra revet fortsatte, men skibet var nu blevet læk og havde slagside. Bugseringen fortsatte dog, men kort tid efter krængede Malene Slotø helt om til bagbord og sank. Besætningen på slæbebåden, kunne nu blot kappe trossen, notere sig positionen og sejle hjem.
Malene Slotø lagde sig til hvile på Kattegats bund på 25 meter vand, vraget ligger på sin bagbord side, så styrbord side nu ligger i en dybde af bare 17-18 meter. Jeg husker tydeligt mine første dyk på vraget, få år efter forliset. Dengang var der ikke mange søanemoner eller andet til at udviske skibets konturer, navnet kunne læses på skroget endnu og på broen var der masser at se på, selvom rat og kompas vist forsvandt allerede få dage efter forliset. I dag ser det noget anderledes ud, vraget er dækket med søanemoner, dødemandshånd og en masse andet jeg ikke ved hvad er. Stålpladerne er mange steder sprunget op i svejsningerne og der er begyndende sammenfald overalt.