Themis var et dansk dampskib, bygget på Eriksbergs mekaniske Verkstad A.B. i 1916, for en tysk ejer under navnet Gertje. Skibet var på 255 brt., 32 meter langt og knap 7 meter bredt. Efter nogle ejerskift i Tyskland, blev skibet solgt til Dampskibsaktieselskabet “Themis” København, i 1925, under navnet Ameli. Skibet omdøbtes nu til Themis og i årene herefter bevaredes navnet, selvom der fulgte en række ejerskift. Endelig i 1948 solgtes skibet til skibsreder Henning Chr. A. Flink i København, men Themis blev registreret i Hammerhavnen på Bornholm.
Themis havde den 23. februar 1949, indtaget en last ral ved Gjerrild bro på Djursland og var på vej mod København. Der blæste en hård VNV-lig kuling og da Themis kom ud i Kattegat, var vejret for hårdt at vende det tungt lastede skib i og de måtte derfor fortsætte, trods lettere slagside. Da de omkring midnat havde passeret Hesselø, forskubbede lasten sig yderligere og der var nu fare for skibets sikkerhed. Der blev afgivet nødsignal og man forsøgte at vende skibet op i søen og afvente assistance. Dette viste sig dog at være umuligt, idet indtrængende vand i maskinrummet havde kølet kedelen så meget ned, at der ikke var damptryk nok til at vende skibet. I den efterhånden håbløse situation, valgte man at overlade det tungt lastede skib i bølgernes vold og ville gøre redningsbådene klar. Da Themis havde 60 grader slagside til styrbord, vanskeliggjorde det brugen af styrbords redningsbåd og man søsatte derfor bagbords båd. Efter at første mand havde entret båden sprang linen, da der kom nogle voldsomme ryk i den som følge at de store bølger. Båden drev væk i mørket, uden at nogen var i stand til at forhindre det. Gode råd var nu dyre og nu måtte man trods ringe odds, forsøge sig med styrbords båd. Men da Themis under dette arbejde pludselig sank, blev båden trukket med ned. En af de ombordværende var så heldig, at få fat i en redningskrans som holdt ham i live indtil M.S. Erik fik samlet ham op. Den mand som var kommet i den første redningsbåd, blev ligeledes reddet efter nogle hårde timer i det oprørte hav, mens de resterende 7 måtte lade livet i det kolde vand.
Vraget sank på 24 meter vand og blev hurtig fundet og nedsprængt, så det ikke længere udgjorde fare for sejladsen. Vraget bærer også præg af at være nedsprængt, idet det er meget ødelagt og de senere år er det faldet yderligere sammen. Man kan således ikke rigtigt komme ind i stævnen eller i maskinrummet, som det tidligere var muligt. De gange jeg har besøgt Themis, har der været rigtig god sigt og jeg har derfor haft nogle rigtig gode dyk, trods vragets tilstand.