Tysk damptrawler bygget i 1901 på G. Seebeck A.G. i Bremerhaven som nr. 175. Wien var på 221 brt., 37,18 meter lang og 6,94 meter bred.
Den 15. april 1918 var engelske destroyere, ledet af H.M.S. Vehement på raid i Kattegat og her blev i alt 10 tyske trawlere sænket mens de lå og fiskede, Wien var en af disse. Man kan ikke rose englænderne nok, for at de reddede samtlige tyske søfolk og fiskere. Det må siges at være godt sømandskab at bruge tid på det, da det foregik med risiko for at blive opdaget af tyske krigsskibe og selv blive sænket. Tyskerne blev bragt til England og interneret, kun få af dem havde enten brandsår eller beskadigede lemmer.
Stævnen er det højeste sted på vraget, på ca. 34 meter vand og den er næsten intakt, broen er meget ødelagt, og man kan flere steder se granathuller i skrog og overbygning. Bag broen ved maskinen er skibet helt ødelagt og agterstavnen er begravet i bunden på 42 meter. Mange af trawlerne står på denne måde, fordi vægten af maskinen agter trækker skibet ned, samtidig med at der står luft under bakken, derfor synker skibet næsten lodret på halen og selvom vraget sætter sig med tiden, bliver det stående med agterenden begravet i havbunden og stævnen hævet.