Svensk damper bygget i 1886 hos H. Kock i Lübeck, som nr. 18. Skibet var på 473 brt. og var 44,83 meter langt og 7,70 meter bredt. Östersjön kolliderede med en anden Svensk damper S.S. Malmö den 2. september 1923, hvorefter Östersjön sank. Lasten var papirmasse, tændstikker og stykgods. Senere blev vraget nedsprængt og der blev også skrotbjærget på stedet, der går historier om, at der også skulle være fundet store mængder cognac på stedet.
Vraget er noget af en rodebunke, man ser tydelig de store baller af papir overalt og der er et rigt dyreliv på vraget, bl.a. hummer og taskekrabber. De senere år er vraget faldet så meget sammen, at der nærmest er tale om naturdyk på 30 meters dybde, men et flot naturdyk med et meget varieret dyreliv. Vraget lodder visse steder stadig 3 – 4 meter op over bunden, men er andre steder næsten i niveau med havbunden.