M.Fi. Vingafors

Af Allan Jensen

 

Svensk fisketrawler på 166 brt., bygget i 1968 hos Blålids Slip & Mek Verkstad, Raudeberg i Norge. Skibets første navn var Hemland og det var 33,07 meter langt og 6,72 meter bredt.

Sidst på formiddagen, den 19. april 1998, opfangedes flere steder et nødopkald fra KA 342 Vingafors, som havde så kraftig slagside, at de frygtede at de snart ville synke. Da redningshelikopteren fra Ronneby ankom til stedet omkring middag, var forskibet allerede sunket og stod på havbunden, mens besætningen på 4 mand var reddet ombord i en anden trawler Adenia. Klokken 12.40 sank skibets agterende også og kun mastetoppene var nu synlige.

Forhistorien til forliset starter allerede dagen forinden, hvor man sammen med Adenia havde trawlet sild (som skidtfisk). De havde i løbet af aftenen og natten fyldt lastrummene med flere trawlfuld fisk, men ud på morgenen da de indlastede sidste træk, begyndte de at få slagside til styrbord. Man stoppede indlastningen og hældte de resterende sild i havet igen, mens man begyndte at pumpe dieselolie fra styrbord til bagbords tanke, for at trimme skibet. Sildene skulle losses i Køge, så kursen blev i første omgang sat mod Utklippan. Der var en jævn vind og rolig sø, men efter et par timers sejlads, havde skibet fået slagside til bagbord og man pumpede derfor dieselolien tilbage igen. Knap var skibet i trim, før det igen havde styrbord slagside. Pludselig og i én bevægelse, krængede Vingafors brat til styrbord og blev liggende halvt på siden. Maskinen gik ud efter kort tid og der var derfor ingen mulighed for at bruge nogen af pumperne, det var da man afgav nødsignal og efter en times tid tørnede skibets stævn imod Østersøens bund. Årsagen til forliset, skyldtes dels et betydeligt overlæs, samt det at man efter en ombygning nogle år tidligere, ikke havde forsynet shelterdækket tilstrækkeligt med lænseporte, så indtrængende vand kunne komme af dækket igen.

Sådan en trawler er jo ikke det mest spændende vrag og slet ikke når hele styrehuset m.m. er sprængt af. Men det er et godt sted at ankre for natten, når man er på vej længere væk, eller på vej tilbage. Så kan man også få sig et natdyk og da der bare er 18 meter dybt, behøver man knapt at tænke på forbelastning til næste dags dykninger.

 

Retur til vrag i Østersøen