S.Fi. Venus

Af Allan Jensen

 

Tysk damptrawler, bygget i 1920 hos Seebeck A.G. i Bremerhaven som byggenummer 374, skibet var 40,32 meter langt, 7,12 meter bredt og på 261 brt.

Venus havde under det meste af  2. verdenskrig tjent Kriegsmarine, under navnet "Sperrewachtschiff G - 2", men i 1944 blev skibet leveret tilbage til ejeren og fungerede herefter igen som fisketrawler. Venus var natten mellem 26. og 27. marts 1945, i færd med at trawle torsk lidt nord for Rügen, da skibet gennemrystedes af en voldsom eksplosion og begyndte at synke. Besætningen var forberedt og fik hurtigt søsat de klargjorte flåder, men gik en lang og kold nat i møde. Det var ved søforhøret stadig uklart hvad der havde sænket skibet, flere havde i løbet af natten hørt flystøj og mente det måtte være en flybombe som detonerede tæt ved skibet, mens andre mente at de havde påsejlet en mine.

Hvad der sænkede skibet bliver nok aldrig opklaret, men en direkte træffer af mine eller bombe, har der ikke været tale om, vraget står højt på bunden og fremstår i dag utroligt intakt. Selv det øverste træværk på broen er endnu intakt og på plads, den lange skorsten er blot væltet udover styrbord side, men er stadig hel. Desværre slører en del trawl og monofilgarn vragets konturer, men det er tydeligt at der her er tale om et vrag, der har holdt sig godt i de snart 60 år, det har hvilet på Østersøens bund. Bakken er høj og her er muligheden for at komme ind, kun begrænset af nogle få nedfaldne brædder. Bunden er blødt mudder og her skal ikke meget til, før den ellers normalt gode sigt reduceres betragteligt. Alt i alt et meget flot vrag, desværre ligger det lidt langt væk og lidt halvdybt, 47 på bunden og ca. 40 meter på bakken og på toppen af broen.

 

Retur til vrag i Østersøen