M.Gl. Pollux

Af Allan Jensen

 

Dansk motorgalease på 78 brt. bygget hos Fullerton & Co. i Glasgow 1898 som dampskib, for en dansk ejer (?). Skibets første navn var Skirner og dette navn blev bevaret op gennem årene indtil 1933, selvom der blev foretaget adskillige ombygninger og ejerskift. Under vinteren 1941/1942, blev Pollux ombygget samt nyregistreret som motorgalease og i marts 1942 solgt til skibsfører Emil A. Andersen, Hasle.

Det var Emil Andersen selv som førte skibet og sammen med to besætningsmedlemmer, afsejlede fra Hasle med kurs mod Bandholm med en last sten. Det var den 24. november 1942 og siden havde ingen set eller hørt noget til skibet, før vi fandt vraget i 2009. Vraget står kølret på 47 meters dybde og begge ender af vraget er ret intakte, men hvor styrehuset og maskinrummet er, ser det ud som om der har været en eksplosion indefra. Skibssider og dæk er flået op, jernpladerne er bøjet og ligger spredt omkring sammen med interiør, hvoraf det meste er knust.

Jeg har tidligere her beskrevet, hvordan vi fandt et vrag i 1996 jeg mente var Pollux, men det har vist sig at det var en forhastet og fejlagtig konklusion. Der var imidlertid så mange ting som pegede i den retning, at jeg dengang var ret sikker. De to vrag har også mange lighedspunkter og sikkert er det, at begge er bygget i Glasgow. Identiteten på vraget vi fandt i 1996 lidt syd for Jacobus Fritzen, er fortsat en af havets mange gåder.

 

Retur til vrag i Østersøen