S.S. Moltke

Af Allan Jensen

 

Moltke var en Tysk damper, bygget i 1889 på Howaldtswerke i Kiel. Skibet var på 946 brt. og  62,91 meter langt. Moltke kolliderede den 6. september 1909, på rejse fra Seeham til Memel med stenkul, med en anden Tysk damper S.S. Carl Levers. Moltke sank kort tid efter kollisionen, men hele besætningen nåede at komme i redningsbådene og blev senere taget ombord i Carl Levers.

Vraget som frem til omkring 2002 var i rimelig stand alderen taget i betragtning, er nu efterhånden faldet fra hinanden. Man kan stadig svømme på langs igennem hele overbygningen i begge sider og kigge ud gennem koøjerne. I styrbord side kan man se det store rat, som har stået oppe på broen. Det og meget andet, er sunket gennem dækket og står nu lænet op af maskintoppen. Her under dæk, i dette virvar af nedfaldet aptering, er der gennem årene blevet fundet rigtig mange fine ting og der vil altid være en lille souvenir til den ihærdige.

Fra broen og frem mod stævnen, er skibssiderne væltet og her i lastrummet mellem luger og de sammenstyrtede skibssider, gemmer der sig altid nogle enorme torsk. Bakken står stadig højt op i vandet og her kan man ubesværet komme ind, det hele virker imidlertid noget skrøbeligt og det vil ikke undre mig, om stævnen snart kollapser. De bagerste 8-10 meter af vraget er knækket af i et næsten lige snit og faldet ud til styrbord side. Dybden til toppen af vraget er omkring 27 meter og bunddybden er 33 meter.

 

 

Retur til vrag i Østersøen