M - 27

Af Allan Jensen

 

Tysk minestryger model 1915, bygget i 1916 på Neptun værft i Rostock som nr. 363 og indsat i Kaiserliche Marine i maj måned samme år. Skibet var på 513 depl. ton, 58,20 meter lang og 7,30 meter bred, bevæbningen bestod af 2 styks 10,5 cm kanoner og 30 kontaktminer. Hele herligheden kunne skyde en fart af 16,5 knob, ved hjælp af de to kulfyrede dampmaskiner.

Under omstændigheder det ikke er lykkedes mig at finde frem til, sank M - 27 efter kolision med den tyske damper Paranagua, som var på 2903 brt. Ulykken skete den 11. august 1916, men hvor vidt nogle af de 45 besætningsmedlemmer omkom i forbindelse med ulykken, ved jeg heller ikke. I det hele taget er forliset ikke nævnt, eller beskrevet ret meget, blot ”sunket nord for Rügen efter kollision”. Nord for Rügen er jo et meget vidt begreb, men med fundet af skibets byggeplade, er jeg ikke i tvivl om, at det er netop M - 27 vi har fundet.

Vraget hviler i dag på 48 meters dybde, agterenden står dybt i den bløde bund og stævnen er hævet så meget, at der er frit vand under kølen. Det var netop her i stævnen jeg landede, på mit første dyk på vraget, som vi på det tidspunkt ikke anede hvad var. Jeg har jo i mange år vidst, at M - 27 skulle ligge i det område af Østersøen, hvor vi ofte dykker og jeg har da også både troet og håbet på, at vi før eller siden ville finde vraget. Jeg blev derfor meget begejstret, ja nærmest euforisk, da jeg nåede ned til vragets højeste punkt: en 10,5 cm. kanon i skibets stævn. Jeg var nu, efter at have gjort vores tov fast i kanonen, 99 % sikker på at det var M - 27 vi havde fundet, hvilket senere samme dag blev endelig bekræftet, ved fundet af værftets byggeplade.

Fra kanonen, skråner dækket ned mod det sted hvor broen har været, den er nemlig væltet ud på havbunden og ligger nu omvendt på vragets bagbord side. Hele dette område er ret ødelagt, om det er sket ved kollisionen, eller om der er sprængt i vraget efterfølgende ved jeg ikke. Broen på disse gamle minestrygere er ikke særlig kraftigt bygget, så måske det er en af de store trawlere, som har hængt i og har rykket brobygningen af. Ned gennem en luge i dækket, kan man se et stort dobbelt rat, som er vendt 90 grader, der er også mange andre interessante ting dernede, men lige umiddelbart, var det ikke til at komme der ind.

Skorstenen er også væltet ud på bagbord side, men maskinskylightet sidder på endnu og lige bag dette, er der et par meter ned til dækket som er belagt med en halv meter blødt mudder. Et par meter bagud herfra, er der en forhøjning med gelænder omkring og her kan man se resterne af et rat, maskintelegrafen og kompassøjlen, men alt er ødelagt og pakket ind i trawl. Der er meget mudder overalt, som hvirvler op og ødelægger sigten ved den mindste berøring. I døråbninger, nedgange og i maskinrummet, er der også fyldt op med mudder. Men rundt omkring stikker der interessante ting op af mudderet, som skriger på at blive undersøgt. Det vil vi naturligvis gøre og jeg vil formentlig inden længe, kunne give en mere detaljeret beskrivelse af vraget.

 

Retur til vrag i Østersøen