Sk. Karen

Af Allan Jensen

 

Karen var en 2-mastet Skonnert på 64,18 brt., bygget af egetræ hos F.J. Hoffmann i Fåborg, i 1878.

Karen havde allerede tidligere været sunket i Østersøen år 1900, hvor hele besætningen på 3 mand druknede. Skibet havde dog ikke lidt større skade ved forliset, end at det blev hævet igen året efter og bragt til Nexø, hvor det blev repareret. Karen skiftede ejer flere gange, men beholdt navnet og fragtede i øvrig gennem alle årene brosten fra de Bornholmske stenbrud, til de dengang hastigt voksende byer, i både Danmark og Tyskland.

Karen var den 19. marts 1927 som så ofte før, på rejse over Østersøen med en last brosten - denne gang til Vejle. Klokken var 4.30 og tågen lå tykt over Østersøen, vinden var vestlig og mens der styredes sydvestlig kurs, observeredes der ret forude tågesignal fra en damper. Selvom man igennem noget tid havde fulgt damperens tuden, blev man meget overrasket ved synet af først en toplanterne og et øjeblik efter, damperens stævn til styrbord. Det var S.S. Scotia fra København, som nu pløjede sin stævn halvvejs gennem Karens ellers så solide egetræsskrog.

På mirakuløst vis lykkedes det alle tre ombordværende på Karen, at komme i egen jolle inden skibet forsvandt, besætningen på Scotia som senere samlede Karens besætning op og tog dem med på rejsen til Danzig, vurderede at Karen sank på under 2 minutter, fra det øjeblik kollisionen indtraf. Man antog senere at ekkoet i tågen havde skylden, for at besætningen på Karen havde fejlbedømt retningen til damperen. Et fænomen som gennem tiden har sendt mange skibe til havets bund.

Bortset fra at alt bag bagerste mast er knust, er Karen stadig ret intakt. Skibet har ramt havbunden med agterenden først, for de store pænt tilhuggede brosten, er kuret baglæns og har knust kahytten. Agterenden af vraget forsvinder ned i den mudrede havbund på 46 meters dybde, mens stævnen rejser sig 4-5 meter og står flot med en del af bovsprydet på endnu. Forrest i lastrummet er der tomt, men stenene står stadig pænt stablet i resten af lastrummet og ud til kahytterne, som delvist er dækket af sten. Masterne og bommene ligger langs skibssiden på bagbord side.

 

Retur til vrag i Østersøen