Motorjagt Etna

Af Allan Jensen

 

Etna var en lille motorjagt, som oprindeligt blev bygget som fiskefartøj i 1924, på Risør værft i Norge og var kun 54 fod lang (ca. 18 meter). Skibet blev ombygget til tankbåd i 1934 i Göteborg.

Skipper Oscar Eliasson som også var ejer af Etna, førte skibet fra Danzig til Göteborg den 2. august 1935 med 41 ton brændselsolie samt nogle tønder fotogen som var surret på dæk. Hvad der egentlig skete den nat er fortsat noget uklart, da der under søforhøret var modstridende opfattelser af hændelsesforløbet. Kaptajnen på S.S. Garm, som var den anden part i kollisionen, hævdede at han standsede maskinen omgående, da han så at en kollision var uundgåelig og at han forsøgte at komme i kontakt med fartøjet efter episoden, men forgæves og da skibet fortsatte, antog han at der ikke var sket skade på det. Eliasson derimod, påstod at han efter kollisionen prøvede at fange damperens opmærksomhed ved hjælp af lyssignaler, men at denne fortsatte uden at nedsætte farten. Etnas besætning på 4 mand, roede uskadte til Trelleborg efter forskrækkelsen.

Lad mig sige det med det samme, det er et meget lille vrag, men det er også meget intakt. På en dag med god sigt, kan man se hele vraget på en gang, når man svæver 5-6 meter over det, bunddybden er kun 36 meter. Etna er absolut værd at bruge 10-15 min på som 2. eller 3. dyk, når man er på vej ind til Trelleborg.

 

Retur til vrag i Østersøen