Fregat Birger Jarl

Af Allan Jensen

 

Svensk skærgårdsfregat som blev bygget i Vestervik og leveret til den svenske marine 30. maj 1809. Skibet var 43,35 meter langt og 10,69 meter bredt og bestykket med 22 styk 36 punds kanoner og 10 styk 24 punds kanoner. En skærgårdsfregat er speciel ved sin ringe dybgang, da den så lettere kan forcere lavvandede områder og grunde i skærgården og dermed har en fordel i forhold til en almindelig fregat. Dette skyldes at skibet kun har et kanondæk i forhold til fregattens to eller tre dæk, men den var meget svært bevæbnet idet der var tale om 36 punds kanoner. På trods af skibets gode egenskaber, lykkedes det alligevel den 26. april 1813 Kpt. Hjelmstjerne at tage grunden, da skibet afsejlede fra Karlskrona mod Malmö med soldater, man mente ikke skaden var alvorlig, men det var den. Da man hen under morgenen den 27. april indså, at man ikke i længden ville kunne holde skibet flydende, besluttede man at forsøge at løbe med vinden og nå Møn. Inden længe så det imidlertid så håbløst ud, at kaptajn samt 8 officerer forlod det synkene skib i skibets jolle, hvori de kom sikkert i land, de resterende 162 mand druknede.

Vraget er i dag meget ødelagt, svære planker ligger spredt i et stort område, dog står der et stykke af den ene skibsside op hvor man kan se kanonportene, selve vraget er således ikke den store oplevelse, men de 10 - 12 kanoner som stadig ligger på vraget er absolut værd at dykke efter, de er mere end store - de er simpelthen kanon (er det ikke sådan man siger i dag). Lige udenfor vraget står der også to ankre i imponerende størrelse, dybden er  27-29 m.

Retur til vrag i Østersøen