S.S. Agnes

Af Allan Jensen

 

Tysk dampdrevet slæbebåd på 102 brt. bygget i 1907 hos J. Drewes & Co, Gideon i Frankrig. Skibet var 25, 95 meter langt og 5,62 meter bredt. Agnes var på forlistidspunktet ejet af Dormien & Paap og var hjemmehørende i Hamburg.

Den 11. januar 1911, sad Agnes fast i isen lidt vest for Lille Middelgrund og blev derefter skruet ned.

Vraget landede med stævnen først og denne har boret sig så langt ned i mudderet, at nedgangskappen i stævnen er i niveau med havbunden. Vraget står i en vinkel på omkring 30 grader og fremtræder rimelig intakt, broen som har været bygget af træ er væk, men meget af det som den har indeholdt, ligger spredt ud på havbunden. Ude på bagbord side står skorstenen ret op, et par meter fra lønningen. Man kan svømme ind i sidegangene, men længst fremme er rummene fyldt helt op med mudder, så videre færd ned i kahytterne ikke er muligt. Bag brobygningen er maskinrummet og hele maskinskylightet er gledet en meter frem, så der er åben adgang ned til maskinen, her er ingen mudder og der er masser at se på. Hen over skylightet, sidder den tværgående bøjle, hvorpå den kraftige trækkrog er monteret

Bag maskinrummet er der en nedgangskappe midt på dækket og herfra er der bare 3-4 meter op til agterenden som er vragets højeste punkt, 41 meter under havoverfladen. Svømmer man ud over kanten og ned, kommer man forbi et kæmpe ror og bag dette gemmer sig propellen, som er et par meter over havbunden. Her nede, er der 49 meter dybt og man bliver forbavset når man svømmer frem og opdager, at skibet er meget kortere end ventet. Med vragets højde over bunden og dimensionerne på ror og propel, forventer man et meget længere skib. Når man svømmer på oversiden er der mange ting som fanger opmærksomheden, men på bunden tilbagelægger man samme distance på et øjeblik. Det er jo heller ikke noget stort vrag og med de forreste 4-5 meter begravet i bunden, er det hele set på et enkelt dyk.

 

 

Retur til vrag i Kattegat