Østersøen 2001

Efter 2 dage med kulde og blæst fra nord tog vi afsted i frisk vind fra nordøst, vejudsigten havde lovet mere stille vejr de næste par dage, men man ved jo aldrig med vejrudsigter.

13/4
Efter en stille tur med vinden i ryggen kom vi til Falsterbo kl. 2300, vinden var løjet meget og udsigten for morgendagen er rigtig god. Undine venter utålmodigt.

14/4
Klart vejr ikke for meget vind men pisse koldt, afsted kl 0800 mod Undine som vi så skulle være fremme ved omkring kl. 1200. Vinden skulle aftage i løbet af dagen så alt tegner godt.

2 Dejlige dyk på et af de bedste vrag vi har herhjemme med god sigt ca. 5-8 meter. Mange fisk (torsk) i alle huller. Efter en lang dag på vandet kom vi i havn omkring kl. 2300 hvor vi så fik noget skibberlabskovs og et pat øl og derefter i køjen. Desværre var vejret lidt hård så foto apparat blev ikke taget i brug i dag.

15/4
Pisse koldt og en jævn vind fra syd gjorde at vi ikke ville sejle så langt ud, turen går til Bonita (eller Ares). Det bliver dejligt at komme i det varme vand for luften er rigtigt slædehunden kold.

To gode dyk på Bonita, afbrudt af overflade tid hvor båden rullede meget da bølgerne skiftes til at komme fra forskellige retninger. Stadigvæk ikke meget over fryse punktet men vandet var omkring de 5-6 grader så det føles helt varmt. Klart vand på vraget og sjovt at svømme rundt inde i broen og motor rummet. Rart med hele vrag der ikke er fyldt helt op med mudder. Desværre tager kulden på en så man ikke gider tage billeder, vi må håbe det snart bliver varmere.

16/4
Aftalt at vi starter tidligt mod Undine hvis vejret ser godt ud, desværre sover vi over os og kommer for sent af sted. Turen gik til Ares i stedet for også på grund af det vejr de lover de næste par dage. Fint stille vejr, klart vand og et helt vrag hvor man kan svømme ind en masse steder, dog bære det præg (ligesom Bonita) af at der har været mange dykkere på vraget igennem årene. Efter dykket gik turen til Gislövsläge hvor vi havde lavet et aftale med en oksemørbrad og hvor de sidste ville ankomme.

17/4
Dårlige vejr udsigter fik desværre vores sonar folk til at aflyse for denne gang og udsigten til at blæse inden i en lille svensk havn et par dage (i den kulde) fik os til at vende snuden hjem for denne gang. Men vi er snart afsted igen.