Hit Counter Lysekil Maj 2004 chart.dk

Send os en hilsen på lysekil@bends.dk

10/5
Så er det sidste ved at være på plads, vognene skulle stå klar, båden har en rimelig chance for at være klar, vandet varmet tilpas op, øllen hentet og afkølet, kompressor prøvekørt, madplaner lavet og så videre. Alt tyder på det igen i år bliver en vellykket tur. Lidt mere rod i til.- og frameldinger i år ned de andre år. Vi får god plads i vognene og da vi også tager 3 både med bliver der også god plads på turene ud i skærgården.

14/5
Så er bilen pakket og turen går nordpå. 6 timer med båd på slæb og bilen fyldt med dykkerudstyr og ikke mindst den store kompressor, der skal forsyne os med luft på turen. Vi har rejst flaget på turen på grund af det kongelige bryllup. De andre køre også omkring kl. 1200 med de andre både så det bliver en hel karavane opad de svenske motorveje. Så må vi jo bare håbe at vores vogne står klar til os i Sivik.

6 timer så var vi plads, desværre fulgte suppen ikke med, den ankom først omkring kl. 2000 og var først varm nok til at spise omkring kl. 2100. På trods af den  store forsinkelses var den dog værd at vente på. Bent har overgået sig selv, på trods af han ikke havde fået en projektor med så vi kunne se film på storskærm. Et lyspunkt var selvfølgelig at de øl vi havde efterladt sidst år stadigvæk stod i skabet i førerbunkeren. Det skyldes nok at camping fatter havde på draget sig en sukker syge, eller var det måske fordi at vi havde nået at fylde skabet op...

Nu venter vi bare på Morten og Hans som kommer som de sidste. Alle andre er efterhånden i rigtigt godt humør..... En dejlig vin på 15%. Lidt suppe til Morten og så ellers feste/hygge sig videre.

15/5
Blå himmel og vinden havde lagt sig og gået i nord, kompressoren læsset af og prøve kørt og så ellers af sted til havnen for at sætte både i vandet. Alt forløb meget glat, Søren G havde dog glemt sin tørdragt og måtte tilbage efter den. Store dønninger på den anden side af Gülskär, men læ på østsiden af Berggylteskär. Det er en fornøjelse at sejle i Titanic II efter Lennart har lavet den. Den går som en drøm og rasler ikke mere. Vandet var ikke superklart men fint nok. Desværre var der lidt efterveer af i går der medførte noget ubehag på turen. Frokost og en lille lur men ikke alle kom op på andet dykket der gik til Alsbæk og vist var rigtigt godt.

Aftensmaden blev lavet på en klunset grill fundet på lossepladsen af Juhl og Thomas. Menuen var hjemmelavet burgere med nybagte boller og masser af dem. Desserten var nogle fine lagkager som der dog var lidt rigeligt af, efter den solide hovedret. Et par stykker blev til overs og delt ud til de omkring boende der havde klaget over lidt støj dagen før.

Ikke så meget natte tam-tam da folk var trætte fra dagen før.

16/5
Nej hvor et fint vejr, flagene hang bare ned og himmel var bare helt blå. Der blev snakket en del om Amasis men da det kom til stykket fik man kolde fødder og tog på Gäven sammen med os andre. Rigtigt godt vand uden for meget sø og helt i læ bag Gäven var det bare perfekt. Alle fik et rigtigt godt dyk og der blev og fundet mange sjove ting.

Så skete det i øvrigt igen, på trods af sikkerheds udvalgets fokus på netop det problem, ja igen en episode med ild i en dykker!!! Vi må få lavet nogle retnings linier så vi mere effektivt kan undgå det og ikke mindst få slukket dykkeren i en fart. Denne gang var det Thomas der blev brændt af med stikflammer og masser af røg. Der skete ikke så meget med ham, men hans lygte skulle have et mindre eftersyn bagefter.

Hjemme og få lidt at spise inden vi igen tager ud til et lille eftermiddags dyk hvor der lige skal findes lidt kammuslinger til aftens maden.

Meget fin middag, først en Thai/karry suppe med de fangede muslinger, derefter kylling med diverse tilbehør og sidst men ikke mindst  hjemmelavet is med marcipan og safran. Nam-nam der blev spist en del. Aften gik stille og roligt nogle gik tidligt til ro og andre tog et nat dyk. Ser ud til at blive godt vejr i morgen så vi satser på Amasis.

17/5
Så er det dagen før! Man bliver vækket af fuglesang meget tidligt. kl. 0500 er der blå himmel og vindstille, man burde vække lejren og tage af sted til Amasis med det samme. De havde lovet stille vejr frem til ved 1400 tiden og derefter skulle det blæse op igen. Og det holdt, 2 alubåde fløj over vandet ud til Amasis hvor nogle venlige folk havde bundet en bøje på broen. Der var stort set ingen vind, ingen strøm og ikke mindst 10-15 meters sigt på bunden. Lidt dønninger kom udefra og gjorde at vi ikke kunne sejle fuld kraft derud. Hjem turen gik med fuld fart omkring de 30 knob. Alle var enige om det var et rigtigt godt dyk. Vinden kom som lovet omkring kl. 1400 og der blæser nu en frisk vind fra sydvest så der kommer nok til at gå 3-4 dage før vi igen kan komme derud. Der bliver fyldt flasker og læst til 3* prøve så vi alle er klar til eftermiddagens udskejelser.

Gryderet med ris og friskbagt brød til aftensmad, meget lækkert. Is med vafler til dessert. Snakken gik om den forestående prøve og alle de øl og drinks de skulle give lige meget hvordan resultatet bliver. Desværre er det også for alvor blæst op og vi kommer nok ikke ud og sejle i morgen. Men vi skal jo også ind og dykke i fjorden på denne tur.

CMAS 3* prøven gik rigtigt godt selvom det blev lidt sent før resultatet nåede ud i lejeren så de fleste var gået til ro så meget fest blev det ikke til. Den hårde kerne var dog rundt og terrorisere et stakkels fødselsdagsbarn med en meget falsk version af en fødselsdags sang.

18/5
Ingen fuglesang, de er alle sammen blæst væk i den hårde vestenvind, dagen i dag kommer nok ikke til at byde på det helt vilde dykning. Folk er lidt sløve efter en sen aften og vi kommer først afsted kl. 1000 mod Flatholmen som ligger lidt i læ for blæsten. Vi skulle dog over nogle steder hvor bølgerne havde fået tilløb, så alle blev våde før vi kom frem. Efter 3-4 forsøg med ankret lå fast i læ af skæret. Det var dog ikke den store oplevelse under vandet så der tager vi ikke ind igen. De som var kommet rigtigt sent i seng kom først afsted omkring kl. 1200 og tog ind i bunden af fjorden hvor de fandt et nyt sted. Man skulle vist igennem en sommerhus have for at komme ned til vandet. Det skulle have været et ganske udmærket sted. Der kan vi andre tage ind i morgen da det også vil blæse i morgen.

Det var også i dag vi blev præsenteret for en rigtig "tjek dykker".

Så var der bare den søde ventetid på aftensmaden, den blev lang, meget lang. Først omkring kl. 2100 kom forretten på bordet, en lækker lille gedeostehaps. Hovedretten var rødt kød med stegte kartofler, salat og gorgonzola sovs. Selvfølgelig skulle Søren G. jo lige bevise at det var rigtigt at han ikke kan stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele og få lort på fingrene, ved at rive fjernsynet på gulvet fra ca. 2 meters højde. Folk er efterhånden så vant til ham at de bare sang videre og de mere praktiske i bedste Silvan stil fik sat hylde og fjernsyn på plads igen. Det hele kom til at virke ca. 1 minut før camping fatter kom ind og skulle se sine aktiekurser. (Erikson går op). Det blæser stadig og det sætter sit præg på folk, de er trætte om aftenen så meget fest blev det ikke til.

19/5
Så er det store hjemrejse dag. Lim vognen bliver tømt og limen kørt mod syd så nu må vi håbe at vi ikke går op i limningerne på resten af turen. Kuling fra vest men fin blå himmel. Der blev kun planlagt et dyk i dag pga. af blæsten. Det blev i fjorden noget med ned til enden af en blind vej igennem en sommerhus grund og så var man lige nede ved vandet. Mudderbunds dyk og flot vand. "Tjek dykkeren" blev væk men dog fundet igen. Så gik den dag med gin og tonicis. Aftensmaden blev til nogle gode pizzaer som blev hentet af Arne og John lige efter de var ankommet. Torben kom lige efter vi havde fået spist. Vi ventede til omkring kl 0100 på Ken, Kirsten og Mikkel men de kom ikke. Vi lod lyset være tændt i deres vogn så regnede vi med de kunne finde ud af resten.

20/5
Ken og Kirsten var ankommet i løbet af natten og vinden havde lagt sig nok til vi kunne komme ud og sejle. Kl. 0900 var der afgang mod Gülskär og turen var uden problemer på trods af en forsinkelses da "tjek dykkeren" havde glemt at tjekke sit udstyr og måtte tilbage og hente sine automater på campingpladsen. Vandet var meget grumset, nok pga. vinden de sidste dage.

Efter en lille frokost og en enkelt øl gik turen til Skår, det er jo et godt sted at dykke. Det var vi ikke de eneste der havde fundet ud af. ca. 50-60 andre dykkere, 3-4 gummibåde og et par kompressorer var på pladsen. Men vandet var godt og vi så mange flotte ting så som jomfruhummer, fjerstjerne, troldkrabber, fløjfisk, store krabber og meget andet godt. Det eneste vi ikke så var andre dykkere. Efter dykket kunne vi nyde en enkelt øl på klipperne og kigge på de andres kaos af både, dykkere og overfladebøjer. Ikke alle var med på turen nogle foretrak at ligge og sove eftermiddagslur. Kokken (Torben) havde set nogle kæmpe torsk men desværre var der ikke nogle der havde en harpun med.

Fiskeaften, først fiskesuppe ala Lysekil, rigtigt, rigtigt god og derefter bagte kartofler med tun. Alle var mætte undtagen Morten han var væk.

21/5
Gråvejr for første gang men ikke så meget vind. Turen gik til Gäsaklävan og efter at være forbi tanken i havnen og fået benzin på bådene var vi snart fremme, skyerne forsvandt og himmelen blev atter blå. Ingen bølger næsten ingen vind og nogle rigtigt gode dyk. Dog var der nogle som kom til at give til gin/øl da først Marianne opdagede at hun havde glemt sin computer i havnen lige som vi kom ud af den. Derefter dummede Bent sig og troede han havde droppet sit ur. Det havde han også men det var i hans egen lomme.

Vi har fået sat 20 amp. propper til kompressoren så blev vi lidt forskrækket da den stoppede midt i en fyldning. Det viste sig at camping fatter kun havde sat 20 amp. propper i en fase de 2 andre kørte stadig på 16 amp og var sprunget.

Vi har så fået en aftale med benzinmanden om vi til næste år kan bytte øl til benzin til meget fordelagtig kurs, flink mand.

Eftermiddags dykket gik igen til Skär og igen et fint dyk med masser at se på, næsten alle fik set jomfruhummer og troldkrabber. Torben kunne ikke klare en lille hummer osv. Så venter vi på aftensmaden og man er godt sulten efter sådan en dejlig dag i det fri. Vejret er stadig dejligt med blå himmel og lidt for meget vind.

Kylling med hvidløg, tomater, kartofler og ris. Det er rigtigt godt og så kom desserten bagefter som var is med rabarber og en chokolade kage der stort set bestod af chokolade, Vi var helt mætte da vi gik fra bords. Så skal vi bare ned og slappe af til en lille irsk så er vi klar til i morgen og sidste rigtige dykker dag.

Efter middagen var der hygge i vogn 1. der blev drukket lidt irsk og noget andet og hygget og de sidste nye trends blev diskuteret. Diskussionerne nået dog ikke andre tures højder men det når vi nok i morgen nå turen skal evalueres. Hyggelig aften!

22/5
Let grå vejr og næsten ingen vind. Den vind der havde været i løbet af natten havde været fra nord så der var ikke kommet nogle bølger. Så skal chancen tages og kursen blev til Karins store glæde lagt mod Amasis. På den anden side af Gäven var dønningerne lidt større end sidst så på trods af Bents klagen gik den der udaf. Fremme ed vraget var der ikke mange bølger og vi kom hurtigt i vandet. Vandet var ikke så klart som sidst men 3-4 meters sigt var der da. Vi havde et par tilfælde af søsyge, så Stig fodrede lidt fisk inden han dykkede og Søren Søstærk måtte tage sig en lur indtil vi igen var indenskærs.

Så er vi hjemme og fylde de sidste flasker på denne tur. Vi regner med at skulle ud og hente nogle kammuslinger til forretten i aften. Vi satser på klamusling gratineret i egen skal med olie, hvidløg, parmesanost og rasp. Det eneste vi mangler er ca. 30-40 muslinger.

Fint dyk ved Bergylteskär for de hårde, 5 Havbasser var hvad der kunne samles resten skulle hvile eller i gang med at lave festmiddagen. I vandet i en fart og på vejen ud til kammuslingerne tabte vi desværre (Henrik M og Kim R) John i et sving og da vi skulle skaffe kammuslinger til forretten var der ikke tid til finde ham igen. Han fandt selv tilbage til båden. I løbet af ca. 30 minutter blev der samlet de nødvendige muslinger i alt omkring 50 stykker. Der var lidt problemer med at ankre båden op da vinden skiftede retning midt i det hele, ikke det store problem. Dog kan det godt være lidt generne at ligge i overfladen hvor båden burde være med 2 store poser muslinger og se på overflade mandskabet stå og snakke og IKKE holde udkig.

Så var der festmiddag, forret med kammuslinger serveret i egen skal med olie, parmesanost, hvidløg, rasp, chili, løg og diverse. Hovedretten var lam med pastasalat, tomatpesto, feta og tarziki. Efter disse retter kom vi til osten og kagen som blev serveret i vogn 1. De sidste rester bliver drukket og spist og folk bliver mere og mere festlige. Det blev ikke så sent og lejren fik ro omkring 0200.

23/5
Dejligt vejr som sædvanligt når man skal hjem, blå himmel og ikke mere end jævn vind. Lejren blev hurtigt pakket sammen og kompressoren løftet i vognen. De første kørte omkring kl. 0900 og de sidste noget senere da de lige skulle finde "tjek dykkerens" udstyr som han ikke selv kunne få plads til. Heldigt at vi har så opvakte folk som de sidste på plads til at tjekke de forladte vogne.