Hit Counter Lysekil Maj 2003 chart.dk

6/5-03
Planlægningen i fuld gang og puslespillet næsten gået op så alle 166 overnatningen kommer til at ske indendørs på trods af mange omrokeringer fordi folk hele tiden skal lave deres planer om. Dog ikke værre end de andre år og nu kan man jo se tilbage på de gamle planer og budgetter. I alt 29 deltagere plus det løse fordelt over 10 dage og 4 store campingvogne og 10-12 biler. Øl er blevet hentet og kompressor efterset. Nu skal vi bare vente til den 23/5 så vi kan komme op og hygge. Af nye ting på turen bliver trådløst netværk med dækning i alle vogn desværre ikke med Internet forbindelses.

12/5-03
Så skulle det hele være på plads, dog mangler der stadigvæk depositum fra de sidste, men ellers er alt på skinner.

22/5-03
Så skal der pakkes, 25 rammer øl, tøj, toilet sager, computer, wifi netværk, ekstra disk (80 gb), video, digital, diverse undervandshuse, UV-lys, Whiskey, ladere til diverse, divx-film, mp3 musik, højtalere. Kæmpe bunke og alligevel er det som om man mangler noget, nå jah dykker udstyr må også hellere komme med. Så mangler der bare de sidste rettelser i budgettet og fordeling af noget fælles udstyr. Så skal der selvfølgelig også lige en båd og en kompressor med men det må vente til i morgen. Dagsplanen for i morgen er Pakke er sidste i bilen, hente Rune, i banken, til Peter B. og ud, hente båden og så ellers nordpå.

Fredag 23/5-03
Ja så kom vi afsted mod det høje nord, en nem tur på 6 timer da vi have en båd på slæb og en stor kompressor i lasten. Alle færger var så venlige at vente på os så vi kunne rulle lige ombord. Ankom som 2. hold så vi fik hurtigt rigget musik og netværk sammen. Desværre dækker det kun 3 af de 4 vogne. Lidt øl kom på bordet og et par afsnit af Futurama blev set inden de næste kom.  Vogn 1. er en fint stor vogn med stor stue så der kan være mange gæste og 3 soveværelser.

Så kom løgsuppen på komfuret og lidt øl af forskellig mærker blev nydt. Vores hån fra sidste år har virket, i år får vi ostebrød til suppen.

Et 80 gb sort hul er sat op til film og musik også billeder der bliver tager heroppe kan gemmes der og bruges blandt andet på denne side.

Vejret er ikke helt fint men det bliver bedre til i morgen hvor vi skal forhåbentligt kommer ud på bergylte skär når vi har fået bådene i vandet. Vi venter stadig på de sidste og er ret sultende. De sidste kom omkring kl. 0045 og larmede rigtigt meget, de havde været det meste af 8 timer om at køre herop. Turen trak "lidt" ud  af flere årsager. Først  måtte der foretages et stop på motorvejen  på en time. Der var sket et større trafikuheld hvor ambulancer kørte i fast rutefart. Folk i køen mistede på et tidspunkt tålmodigheden og begyndte at vende deres biler. Vi valgte at følge de "indfødte" og måtte herefter krydse igennem landet for at komme på motorvejen igen. Herefter gik det bare der ud af, indtil motoren begyndte at hoppe ud af gear med jævne mellemrum. vi konkluderede hurtigt at der nok manglede gearolie. I pitstop på en tankstation for at tanke olie, blot for at finde ud af at  gearoliedunke i Sverige ikke er konstrueret, så olien kan påfyldes gearkasser. Til alt held var vi i besiddelse af lidt kluns fra en vaskemaskine, hvorved det var muligt at ombygge oliedunken. Efter 20 min. var vi klar igen, og besluttede efter 2 km, at det var tid til at gå i pitstop igen, for at tanke de menneskelige motorer. Vi besøgte restaurant "den gyldne måge", hvor det kolonariske højdepunkt, var isterningerne i Colaen.  80 km på 2 liter gearolie, var ikke imponerende, hvorefter hastigheden måtte sættes ned til 90-100 km/t. 20 min. ventetid ved færgen og endelig fremme.

Lørdag 24/5-03
Tidlig morgen og da nogle var kommet meget sent så de trætte ud. Så skulle kompressoren ud af bilen og på plads og det gik en en ruf. En lille prøvekørsel afsløre desværre at en af de automatiske udluftere hang. Det kom til at tage en lille time at få det lavet. Så skulle vi i havnen og sætte både i vandet og så ellers afsted til Berggylte Skär. Fint vejr og ikke meget sø, men desværre et par terrorister ved roret på Havgassen. Fint dyk som blandt andet afslørede en ikke ringe mængde kammuslinger til på tirsdag. Alt tegner lyst for turen. Vi bliver lidt forsinket i dag men det skal nok blive indhentet. Lidt frokost og flaske fyldning også skal vi ud i gen omkring kl. 1500. Aftens maden lyder rigtigt godt det skulle bliver oksefilet og i år vil kokken ikke drikke sig fuld før sovsen bliver færdig.

Andet dykket blev for de friske, mange havde langt sig på langs og var ikke til at få liv i da vi tog afsted kl. 1515 mod Gäven. Vinden havde lagt sig men det begyndte også at regne. Dykket var rigtigt godt med masse af liv. Vi havde også fire sæler omkring båden hele tiden, de kom dog ikke så tæt på at man kunne se det under vandet. Dejlig dag men vi kommer nok ikke på natdyk da vi skal have god mad.

Middagen blev god det kan man ikke nægte, først muslinger i god suppe helt frisk fanget på molen. Derefter bagekartofler, bøffer (store og mange), salat, hvidløgsbrød og smør. En lille mangle var dog at der ikke var dessert selvom jeg ikke tror at mange kunne spise mere. Frokosten i morgen bliver biksemad, 16 Havbasser kunne ikke spise op?!?!?!? Desværre blev middagen ødelagt af at nogle skulle se musik grandprix. Indtil videre en stille dag uden skandaler og uheld, men det kan jo nås endnu.

Søndag 25/4-03
Op til et lidt grå morgen, men der er var ingen vind så vi tog på Amasis alle mand, stort set havblik og lidt senere også sol. Ingen særlige episoder ud over at PPP ikke kun finde tilbage til bundtovet og kom op af det den forkerte linie, han giver nok lidt øl for at slippe for at høre mere om det. En god frokost og så lige en time afslapning og så af sted igen. Havgassen blev tanket med ca. 50 liter benzin så den skulle klar til en tur til Amasis igen. En vejrudsigt blev hentet hjem og alt ser lyst ud de næste 5-6 dage, vi må nok finde solcremen frem.

Andet dykket gik til Trillingerne på ydersiden meget flot og med 4 sæler omkring båden hele tiden. Tilbage i god til så middagen kan blive færdig til tiden. I dag skal vi have lammekøller og de har lovet at det nok skal blive bedre end i går. Pigerne og Nikolej er velankomne og laver en masse larm sammen med PPP, alt er som det plejer.

En overdådig middag, med gedeostebrød, lam, taziki, brød og salt, niveauet fik endnu et tak opad, vi kan kun gælde os til i morgen. Kim som jo har lidt hjemve blev med opfordring fra Lone trøstede med knus, kram og nogle kys fra Værløse banden og Bent. Så skal vi bare have aften til at gå da vi skal ud på Amasis igen i morgen og derfor ikke kan gøre det helt store indhug på de medbragte forsyninger. Nitrox er blandet computere indstillet så vi er bare klar. De rigtigt seje tager på natdyk i havnen men de er selvfølgelig også lige kommet herop.

Mandag 26/5-03
Vi nære nu en meget dyb mistillid til metrologer da de i går morges lovet stille vejr i dag og det holder bestemt ikke, en frisk vind fra vest gør at vi nok tager ind i fjorden til Skär. Men ellers ser vejret da godt ud og vinden skulle lægge sig igen til i morgen. I vogn 1 lugter der dejligt af bacon.

Turen til Skär var rigtigt god selv om vandet så noget uklart ud blev det meget klart når man kom under 10-12 meter. Vi fik set mange dyr og dimser, blandt andet jomfruhummer, langebarn, hummer, masser af rejer osv. Efter dykket lige ned og se til båden som der var kommet lidt vand på grund af en tætningsliste der ikke holder helt tæt. Det bliver lavet i løbet af eftermiddagen. Det blæser stadig og vi kommer nok heller ikke ud og sejle i eftermiddag. Der er gået lim og reparation i flere vogne og eftermiddagen skal også bruges til at få vand ud af båden og gøre den tæt.

Man kan nu ikke gå uden for camping vognen da man risikere at få en styrbar drage (næste styrbar) i hovedet, men hvis man holder lidt øje med det kan man tage en chance når der er kludder på linen.

Nogle tager på eftermiddags dyk et sted der og læ og er dybt, det bliver spændende at høre hvor det kan have været når de kommer hjem. Ellers er der lagt op til natdyk på havnevraget i aften.

Lige pludselig skulle vi have aftensmad til tiden?!? Det er ikke rart der sådan bliver lavet om i rutinerne. Men okay så har man jo også et par timer til at tage sig sammen til at komme på natdyk i Alsbek på lidt mudderbund.

Det blev sent især på grund af en meget potent Irisk der blev severet i vogn 4. Vogn 3 var blevet lavet om til videograf indtil det blev for meget for nogle af de søvnige beboere. Så blev den flyttet til vogn 1. og det blev til et par film mere og der blev først lukket da det blev lyst.

Tirsdag 27/5-03
Stadig noget vind men ikke mere end der kunne sejles til Gülskär og fanges lidt kammuslinger og småfisk til i aften, andre tog ind til Skär og fik lidt jomfruhummer. Stille og rolig eftermiddag hvor vinden lage sig lidt mere og eftermiddags turen gik til Berggylteskär hvor de sidste kammuslinger skulle hentes. Dejlig dykker tur selv om flere kom på en lang svømmetur da det ikke var helt nemt at navigere undervandet i den ende af skæret vi lå på. Men flot var det og kammuslinger blev fanget, plus en "languster", en stenbider og lidt flade. Så skal vi bare smovse i aften.

Menuen var noget helt for sig selv og bliver sikkert ikke overgået på denne tur. Først lidt indbagt jomfruhummer, kammusling og søtunge. Derefter en lille forret til af kammuslinger og hummer i olie og hvidløg serveret i egen skal. En rigtigt god opvarmning til hovedretten af laks på grønsagsbund. Vi må ikke glemme det hjemme bagte brød der så meget mistænkeligt ud inden det kom i ovnen. Aften blev vist lang og fornøjelig men desværre fik den udsende død efter maden og kom først til sig selv tidligt næste morgen. Torben, Lars og Barbara ankom midt i festlighederne. Wifi nettet er nede så der er ikke kommet billeder på fil serveren endnu men det kommer vel i løbet af onsdagen.

Onsdag 28/5-03
Tidlig morgen, vejret ser rigtigt godt ud og vinden har lagt sig meget i forhold til de andre dage. I dag bliver også store flyttedag da mange tager hjem blandt andet hele limværkstedet og det meste af Værløsebanden (dog ikke Sørenerne) Den blå container køre også eller i hvert fald prøver at nå hele vejen hjem efter den er blevet repareret med en skrue i gearkassen Juhl havde fundet på en af de mange raid på lossepladsen.

Efter at have taget afsked med dem der skulle hjem gik turen ud til Gäven, alle fik et godt dyk måske lige med undtagelse af Søren B. som blev søsyg og måtte stå over. Gäven er utroligt flot med de lodrette vægge med helt tæt besat med søpunge. Der blev også set store hummere, hårvarrer, torsk og krabber af enhver slags. Ikke sidste gang vi kommer der. Vi fandt for resten ud af hvorfor det er at kvinder gerne drukner i par,  det er fordi det første de gør når de kommer op er at tage lungeautomaten ud af munden og så ellers lukke munden op.

Flasker bliver fyldt og maver toppet op så vi skulle kunne være klar igen omkring kl. 1400 til næste dyk som også går udenskærs. Der er meget fredeligt i lejren man kan godt mærke at nogle er taget hjem.

Eftermiddagsturen gik til Berggylteskär, meget fint dyk hvor der også blev samlet lidt kammuslinger og en fisk til Torbens fiskesuppe som vi skal have i morgen. Turen gik rigtigt godt og vi fik hørt hvor højt den ellers så stille Marianne kan råbe. Nikolej (det dumme svin) havde ikke sørget for at lyne hendes tørdragt.

Mesterkokken er i gang med skildpadde suppen og æggene er talt og eftertalt. Vejret er godt så vi spiser ud i dag. Det må siges at der var meget brok over menuen men det tager vi os ikke af, en tradition er en tradition og den slags skal holdes.

I løbet af aften ankom næste hold og der gik lidt tid med at finde sig tilrette i vognene, hen ad kl. 0100 var de sidste dog i seng.

Torsdag 29/5-03
Lejren rimeligt hurtigt på benene og af sted, et hold mod Skär og resten til Berggylteskär. Fine dyk på Berggylteskär hvor vi også mødte Søhesten der kun var 4 mand af sted i deres båd. På vejen hjem røg benzin slangen af reservetanken og det kan godt se ud som om vi ikke kan reparere det da den blå container er kørt hjem med alle reservedelene. Der blev taget lidt jomfruhummer og kammuslinger til fiskesuppen i aften. Torben har meldt at forfonden er klar men at han gerne vil have noget mere fyld.

2. dykket gik til Gäven igen, det og Berggylteskär er de bedste steder heroppe, det forgik på den nordlige ende hvor der er ret dybt, klippen går næsten ned til 40 meter med nogle meget flotte vægge besat med masser af liv. Hjemme i lejren bagefter gik køkken holdet igang med et forsøg på at gøre det bedre end igår, vi får se. 17 kilo lasagne og en helt fantastik fiskesuppe blev det til ikke noget at kimse af. Dog var lasagnen  en smule for blød så der kommer kun 4 kokkehuer samlet. Irish blev drukket udendørs til sent på aften. Hans J. fik overtalt Anders fra Helgoland til et natdyk i Alsbek så var han glad.

Fredag 30/5-03
Igen en sløv grå morgen hvor det var lidt svært at tage sig sammen til noget så turen gik til Skär, efter turen lidt mere sløvhed og lidt mad. Rune/Henrik/Morten havde købt friskkogte rejer som de hele eftermiddagen og pillede så de kunne få en rejemad.

Eftermiddags dykket gik til Gäven hvor en ny væg skulle udforskes, dog uden held da den ikke lige er til at finde hvis man prøver at gå den direkte vej, man ender ude på et lille skær man ikke rigtigt kan komme væk fra igen. Aftensmaden var fin, Nötkød med kartofler og salat. Sovsen blev i sidste øjeblik reddet af Bent, desserten lød på is igen. Efter aftensmaden og lidt hvile var der natdyk ved havets hus, nogle blev dog hjemme og så en film. Omkring kl 0130 kom de sidste hjem fra dykket og fik sig en lille godnat øl.

Lørdag 31/5-03
GPRS forbindelses er gået ned, vi kan ikke mere komme billigt på Internet derfor lidt længere imellem opdateringer på siden. Vi stod op til vindstille og klar sol, hurtigt kom vi i gang med at fylde flasker så vi kunne komme til Amasis. Kl. 0900 var alt klart og vi tog afsted, der var lidt store dønninger når man kom ud i det åbne. Uden de store problemer kom i der ud men det tog lidt tid at få lagt loddet det helt rigtige sted. Der blev bundet på fremme ved bakken på et af de højeste steder på vraget. Sigten var fin og alle kom i vandet uden problemer. Henrik R. og John havde valgt at tage et dyk på Toves unger i stedet og blev sejlet derover. Nu sidder vi i solskinnet og venter på at flaskerne bliver fyldt op så vi kan komme ud på sidste dyk heroppe for denne gang.

Nogle tog på Berggylteskär for at sige pænt farvel og andre tog uden held til skär for at fange lidt jomfruhummere. Det var det tredje net der blev smidt væk. På Berggylteskär var stadig mange kammuslinger som skal ligge og fede op til næste år. Nu er det meste af det nordlige yder skær blevet kortlagt så vi til enhver tid kan finde rundt og fiske kammuslinger de gode steder.

Så skulle bådene lige op og så skulle vi klemme en lille festmiddag ned, der var masser af mad da flere var stukket af uden at nævne det for koordinatoren så de kunne have noget af det fælles udstyr med hjem. Men vi andre må jo klemme os lidt sammen for at få plads til det hele.

GPRS er kommet op igen.

Dejlig festmiddag og efterfølgende bal i vogn 1. Ja der er taget video af en del fra sent på aften. Omkring kl. 0200? tog den sidste med overblik en god beslutning og slukkede musikken og smed de sidste i seng så vi kunne komme op i rimelig tid. Vi havde i løbet af aften ikke fået så mange klager over larm som vi burde have fået, dejlig camping plads.

Søndag 1/6-03
Op til en dejlig dag, ikke særlig mange tømmermænd. Pakket udstyret og diverse biler og så gik turen sydpå mod de hjemlige kødgryder. Regnskabet blev gjort færdigt imens vi ventede på færgen i Helsingborg. 173 kr/dag var 2 kr under budgettet så det må siges at det gik op.

Turen næste år bliver fra fredag den 14/5 til søndag den 23/5, vel mødt.