Lysekil 2005


29/4
Endelig færdig med at arbejde og pakke, af sted for at hente båden og Kim i Birkerød. Alt ser ud til at det skal blive en god tur derop på trods af en del telefon opringninger. Vi ruller lige ombord på færgen og ganske kort tid efter er vi på de svenske motor veje. Snakken går og diverse problemer bliver diskuteret igennem. Telefonen ringer og man snakker lidt mere arbejde og pludselig begynder vognen at sige mærkelige lyde og ryste, der sker en masse på engang. Traileren er punkteret, vi køre ind til siden og får afsluttet telefon samtalen. Dækket er nærmest eksploderet og inden man ved af det vrimler det med havbasser da hele 3 biler  holder ind foran os og skal høre hvad der er sket. Dækket bliver skruet af og sendt i forvejen for finde et sted hvor man kan få et nyt. Det tager ca. 10 minutter og sti finderne har fundet et lille sted hvor de laver Ferrarier og også har et dæk i den rigtige størrelse. ca. 30 minutter gik inden vi igen var på farten.


Første dæk (højre side)

50 km senere ringer telefonen og det er Sten der spøger til vores dæk på den anden side. Et hurtigt kig i bakspejlet kan desværre kun bekræfte hans mistanke, vi er punkteret igen bare på den modsatte side. Vi er midt i et vej arbejde og køre frem til den næste rasteplads ca. 2 km længere fremme. Igen er dækket næsten flået i stykker, klokken er nu omkring kl.1700 og gode råd er dyre. Vi køre frem til den næste tank på kun et dæk i den ene side, de kan desværre ikke hjælpe men giver en retning mod et dæk center som muligvis stadig har åbent. Følge bilen bliver sendt i forvejen og når lige at komme frem inden de lukker, vi andre humper efter og ca. 10 minutter efter vi når frem har vi igen friske dæk på traileren. Man kan sige meget om svenskere men de har god service på deres dæk centre. Hurra for det.


Og andet dæk..... (venstre side)

Resten af turen op gik uden de store udfordringer, der værste var at skulle vente på de sidste før vi fik Bents rigtigt gode løgsuppe. Efter 3-4 portioner af den gode suppe og smags prøver af den gode øl skulle vi jo også have turens første irsk og høre lidt historier fra Sten som han grinte meget af. Nu skal der bare soves så vi kan være friske til i morgen hvor vi skal læsse kompressor af, dykke og forhandle kursen på øl og benzin.


Så er der irish.....

30/4
Løgsuppe i kombination med at man sover lige ved siden af toilettet betyder at man kommer tidligt op. Hytten var på benene omkring kl. 0630 lige med undtagelses af Lennart som er en være 7 sover. Vejret er noget grå og tåget men der er ikke meget vind. Så skal vi bare i gang med den første dags pligter.


Gråt i gråt

Vejret  er ikke super, vindmøllerne køre pænt rundt, det er gråt og tåget. Omkring kl. 830 er lejren på benene og kompressoren blev læsset af og prøve startet, alt OK og den ny softstarter ser ud til at virke. Præcis kl 900 gik turen til havnen for at sætte både i vandet og så ellers komme ud og dykke i det grå. Bådene kom hurtigt i vandet og blev pakket. Desværre var der ikke strøm på Titanic II så der blevlånt et batteri og den blev startet. Den var desværre meget ustabil selvom den lige havde været til service og underholdte os med de samme problemer den havde på Hönö, kunne sejle i omkring 2 minutter og gik så i stå og da vi ikke havde strøm på batteriet skulle vi have fat i Havgasse hver gang den skulle startes. Det viste sig at være fordi der ikke var nok olie på den og den derfor lukkede ned for ikke at brænde sammen. Olie blev hentet og den sejlede fint igen dog ikke nok strøm på batteriet til at starte selv.


Hmmm. Forret

Første dyk gik til Berggylte som bød på klart vand og masse af fisk og kryb. De fine rødkoraller stod hvor de plejede og der var masser af kammuslinger som skal bruges på tirsdag til forret. Turen ind gik uden noget at bemærke dog så skulle der lige fyldes flasker og slappes af.

Kl. 1500 gik turen til Gäven og igen meget klart vand og rigtigt fint dyk. Vejret blevet lidt bedre men stadig tåget og rimeligt fladt vand. Lennart fik fanget sig en meget stor tunge og jeg fik taget en del billeder i det klare vand.


Troldhummer

 Den nye skrue blev lige testet da vægten var af båden, det gik fint og den kunne sejle 39 knob uden problemer.

Vel hjemme var vi (vogn 1)  madhold og der skulle laves lammekølle og kartofler i fad med masser af hvidløg og rosemarin.


Mangler ca. 30 minutter

Alt gik stille og roligt indtil Marianne og Lotte dukkede op og absolut skulle lave om på bordplanen. Det bliver hævn. 4 stk tog til Alsbæk efter maden for at lave et lille natdyk resten tog en slapper. Alle var enige om at det var det bedste mad endnu på denne tur.

1/5
Stadig noget gråt og tåget men ikke mere end vi kan komme ud, det ville være rart med noget sol og varme så vi kan komme lidt længere omkring. Inden kl. 830 var tågen lettet og vi tog afsted mod Amasis. Vi skulle lige tanke først og det tog lidt tid. Seddel automaten ville godt have men ville ikke give benzin. En flink mand hjalp os med finde tankfatter så han kunne hjælpe. Han lå dog og sov så det tog lidt tid før han kom. Vi fik fyldt begge både og fik benzinen på klods så vi kunne afregne i morgen med "hård" valuta.

Vandet var nærmest blankt og kun med små dønninger så det tog ca. 15 minutter at sejle derud. Desværre var der ikke bøje på så vi måtte selv smide en i vandet. Der var ingen strøm og god sigt så alle fik et godt dyk. Da sidste hold kom op kom tågen rullende ind over os ude fra. Vi skulle dog ikke langt ind før vi fik overhalet klabautermanden og det igen blev klart. Flasker blev fyldt og mad og drikke blev indtaget og ikke mindst en lille halv time på langs før vi igen tog ud.

Det var stadig noget tåget da vi tog ud mod trillingerne for at dykke helt yderst men tågen forhindrede os i at finde det skær så vi besøgte Gäven i stedet for. Igen et godt dyk og da vi skulle ind var tågen pist væk og der var blankt vand hele vejen ind.


Snippe. Kan ikke spises....

Aftensmaden var rigtigt god, marsvin eller rotte med bacon og ris, dertil en masse salat med pesto. Det lyder grimt men smager godt. Rotte er meget undervurderet, det smager rigtigt godt.


Vi ved ikke rigtigt om det var rotte eller hamster

 Efter denne festlige middag inviterer vogn resten på irisk hvis man selv tog lidt kaffe, fløde og whisky med. Det blev meget fornøjeligt især efter der blevet givet lidt G&T og pigerne var gået hjem. Helt sent kunne det jo ikke blive når vi nu igen skal på Amasis i morgen tidligt. Her er fralandsvind og ikke meget af der.


Sten kunne holde hovedet koldt

2/5
Ja nu er det tidligt og vi skal lige sove lidt før vi tager afsted.

Vågne op til regnvejr og lidt mere blæst end vindstille. Pakket lejren og af sted mod Amasis. Ude omkring Gäven måtte vi vende om at det var ret hårdt derude. Samtidigt satte Titanic II ud og ville ikke starte igen. Båden blev slæbt over til Berggylte skär hvor vi havde et fint dyk. Vi så mange store bergylter, en kæmpe blåstak og en fin hummer. Titanic II blev igen truet med et Toyota batteri og sejlede villigt hjem i havn uden bemærkninger.


Pusle bordet

Lidt mad blev indtaget og der gik sløvhed over lejren, nogle tog og forhandle benzin priser og andre tog et eftermiddags dyk på Skär. Resten gik igang med at lave diverse på deres tørdragter. Der blev sat manchetter på og og en anden fik tørhansker ved samme lejlighed. Natdykket blev planlagt forbi vi skal bruge skaldyr til tirsdagens menu.

Dagens menu var gryderet (paprika) med pomfritter og bønner, ganske ude mærket og turens første dessert blev også præsenteret. 2 forskellige slags is med karamel/chokolade sovs. Ja vi lever godt heroppe. Dagen har dog været præget af at være lidt grå og med noget regn. Dem som ikke havde fået nok blev smidt i havnen til et nat dyk. Der lød lidt klager fra de natdykkede over at Brandmanden ikke var med til at lyse og kommandere folk korrekt op på klipperne.

Morgendagens plan er Amasis hvis vejret bliver til det ellers et undervandsskær vi har fundet lidt øst for Gäven, højeste punkt er 12 meter og det falder så til 40 meter meget hurtigt så det ser ud til at være en rigtigt god væg. Vi får se.

3/5
Og nej det blev ikke til Amasis, det var næsten vindstille men meget tåget så vi kunne ikke se ned til vandet. Planen blev hurtigt lavet om og vi tog til Skär.


Tåge....

Det er første gang vi har været der om dagen hvor det ikke har blæst. Dykket var rigtigt godt med masse af liv og mange forskellige typer, vi så jomfruhummer, diverse flade, fløjfisk, ulke, store troldkrabber og en kæmpe cylinderrose. På vejen tilbage var der lidt østers og lidt mere hvalsperm.


Cylinderrose (Kan ikke spises)

Efter dykket skulle der lige hviles lidt inden der skulle ud og jages aftensmad. Det var stadig tåget men der var ingen vej uden om vi skulle på Bergylte skär og hente forretten. Ingen problemer i det og der var en rigtig god fangst så forretten blev reddet godt og grundigt. Dagen i dag udskiller sig med at vi ingen problemer har haft.

Dagen blev også dagen hvor vi fik en menu der vil gå over i historien som noget af det bedste vi har fået heroppe. De 80 kammuslinger og en enkelt hummer var blevet omsat til en forret serveret i egen skal til smagt med lidt grønsager, cilli, rasp og ost.


Kammusling guf

Efter denne forret troede vi der var grund til at spise mere der toppen nu var nået. Men nej der kom en "club" sandwich med en helt fantastisk tomat pesto. Det hele meget gennemført og velsmagende. Bent er skrap i et køkken.


Og der var rigeligt...

Som om alt det ikke skulle være nok skulle vi også have en lille dessert på grund af Niels fødselsdag. En fin hindbær/chokolade lagkage i rigelige mængder. Efter dette måltid var det svært at holde sig oppe til til øl ad libitum i vogn 3.


Lotte og lagkager.....

4/5
Også meget tåget i dag, Amasis bliver opgivet vi beslutter at tage ind til Gäsaklävan i stedet for. Vi sejler derind i ret tæt tåge uden at kunne se land det meste af tiden. Et enkelt mordforsøg sker der dog da personalet på Havgassen er uopmærksom og ikke ser at Titanic i stoppet og ligger stille 100 meter foran. Gassen nåede lige at dreje af inden den nåede os men ramte os ikke med andet end vand. Dykket på Gäsaklävan var rigtigt godt med klart vand så man kunne se de store klipper. Turen hjem gik også i tæt tåge men vi kunne sejle tilbage af samme streg som vi havde sejlet ud i.


Kammerater!

Der blev sagt pænt farvel til pigerne (alle 5) ved Skär så nu er vi kun 10 tilbage men der skulle komme forstærkning i aften. Vel hjemme i lejren blev der lige spist lidt og en CMAS*** teori prøve blev sat i gang inden næste dyk som bliver på Gulskär hvis tågen ikke letter og vi kan komme længere ud.

Lidt frokost samtidigt med der kom lidt luft på flaskerne og desværre ville tågen ikke lette så kl. 1500 (efter teori prøven) sejlede i ud til Gulskär der er dog ikke så godt at vi vil komme der igen med mindre at vejret forhindre os i at tage længere ud.

Så skulle vi i gang med aftenens maden som skulle være den berømte forlorne skildpadde med whisky i, madholdet var blevet udsat for meget kritik ang. maden og valgte at lave hjemme lavet forlorne højreb med salat og hjemmebagt kuvertbrød til. (Burger). Desserten blev Irsk i vogn 1 (medbring egen kop). Det skulle have været resten af lagkagen fra i går men vi kunne ikke finde den. En opringning til overvognformanden afslørede at det var Lotte den lille slikmås der havde poleret den og fadet. Vi måtte nøjes med den irske.... og det tog sin tid da Sten havde taget store Sten med hjem.

Først på aften kom Karin og John med ungerne og lidt senere dukkede Torben op. Snakken gik livligt men da det klarede op og vinden lade sig gik de fleste til ro for at være klar til Amasis i morgen. Vi var dog nogle stykker der lige skulle klare verdens situationen set fra en Havbasses side.

5/5
Op tidligt og se på vejret. Havblik og man kan se vandet! Intet kan stanses os denne morgen.

Verden er imod os, tanken var lukket og da vi så skulle bruge seddelautomaten kunne man kun presse ca. 15 liter ud af den så virke den ikke mere. Barbara kom heldigvis fordi og vi fik sendt en stafet ud efter 30 liter benzin til Havgassen. Nu var vi bare blevet forsinket ca. 1 time og da vi lå ude på den anden side af Berggylten var det blæst op og der kom store dønninger ind ude fra. Amasis blev droppet og vi tog over for at dykke på det dropoff vi havde fundet på ekkoloddet ovre ved Gäven.


Fjerstjerne

Rigtigt godt dyk med en væg der gik fra 16 meter og ned til 41 meter helt lodret. Der var et meget flot dyreliv på væggen med blandt andet en masse fjerstjerner og rødkoraller. Næsten alle kom frem og så det lige med undtagelse af Karin og Torben.


Troldhummer frit fremme på klippen

Efter ca. 15 minutter på skjoldet skulle vi af sted igen og turen gik til berggylte skär, vejret var ved at trække op og det blæste lidt. Turen ud var rimelige selv vi ikke kunne sejle med fuld fart da bølgerne var lige imod os. Man kunne lige ligge i læ over motorvejen. Fine dyk for de fleste men det begyndte at blæse gevaldigt op imens vi lå der. Til sidst blev begge både revet løs selvom i hvert fald Titanics anker så ud som om det ikke kunne rives løst og ville give meget besvær at få op. De sidste i vandet måtte lige tage en fri opstigning da der ikke var anker nede til dem. Turen hjem i store medsøer gik fint bortset er par episoder med meget vand indenbords og igennem Kims hals matchet, nu var han ellers lige blevet tør.

Nu var Torben jo igang med fiskesuppen og der blev kogt og gjort ved og resultatet blev rigtig godt på trods af der ikke var blevet fanget det store til suppe. Hovedretten var fisk og grønsager med ris, simpelt men godt.

Efter denne gode middag var vi noget trætte men vores utrættelige formand kom forbi med flasker whisky og piskede noget flødeskum hvorefter hun gik igen, vi ventede længe på at hun skulle komme tilbage men hun kom ikke. Vi fik sovet igennem for en gangs skyld.


Effektiv formand

6/5
Noget blæsende men med klar sol fra en skyfri himmel. Vi fik hurtigt aftalt 2 dyk på Gäsaklävan og turen gik igennem fjorden med tomme både ned til Skär hvor resten ventede med udstyr. Alt og alle blev sejlet over til den lille havn hvor vi havde base. Der var læ og dejligt varmt. På det første dyk blev vi dumpet ud på Gäsaklävan og svømmede de 40-45 minutter ind til havnen hvor man så kunne få varmen i solen. Kim og Kaptajnen så en Sankt Peters fisk, det høre til de mere sjældne heroppe. De havde desværre ikke fotoapparat med så den tæller kun halvt.


Vi nyder solen

Efter dykket blev der sendt nogle stafetter afsted efter luft og ikke mindst mad og drikke. Man kan sige det på den måde: Det tog meget lang tid. Først blev der slappet af, så tog man en lur på klippen, så kiggede man på sit udstyr, så gik man lidt rundt på klippen, så blev man meget sulten, så begyndte man at tælle færger osv.

Et par gode billeder var det da blevet til så dem kunne man også lige kigge på imens man ventede.


Meget stor nøgensnegl lægger æg

Andet dykket forgik direkte fra havnen og ud omkring der, også et fint dyk men vi var nok lidt trætte af at ligge og vente til det blev det helt store. Der var ellers mange store troldkrabber på klippen. En hurtig sejltur i læ af fjorden hjem til havnen, pakket bådene og så hjem til et par gode GTere imens vi ventede på maden. Menuen var Tomatsuppe, Elggryde med kartoffelmos og tyttebær. Det var godt efter en lang dag i naturen, der blev dog ikke spist op så der var rigeligt.

Efter maden skulle der lige slappes af over irsk (god stærk), det blev meget hyggeligt og vi var stadig oppe da de seje kom hjem fra natdyk og kunne blære sig med have set blæksprutter ved Alsbæk.

7/5
Igen en morgen med sol og desværre også en del blæst. Første dykket gik til Skär, de første fik dyk i ret klart vand men resten synes der havde været noget uklart omkring kablet. Der var også en dykker skole til stede og de gjorde det ikke bedre. Dykker trætheden var ved at melde sig men efter frokost skulle vi lige en tur udenskärs alligevel selvom der kom en frisk til hård vind fra nord vest. Turen gik til Gülskär og gik også fint uden de store episoder dog var formanden og næstformanden langt ude og svømme.


Vi kommer igen til næste år

Aftensmaden var sat i gang imens og Torben var kørt i byen for at købe æg da han viste at vi ikke ville have pulver bearnaisesovs. Middagen var stegte kartofler med oksesteg og bearnaisesove og is til dessert. Forretten var meloner i svøb.

Så skulle der lige pakkes og gøres klart til afgang og det sidste irske skulle drikkes inden man gik i seng for at være klar til turen hjem.

Turen hjem gik uden de store problemer og ingen punkteringer, dog var der ventetid ved færgen da de absolut skulle holde brandøvelse på den færge vi skulle med. Det kostede 1 times vente tid.

Bendboys/Girls