Ekspedition "5 positioner i Kattegat"

Onsdag den 9. maj 2001 - 24 timer før start

"ANTONIA" ligger i Hornbæk. Deltagerne fra CMAS-DK og PADI-DK påmønstrer torsdag.

Torsdag den 10. maj 2001 - ekspeditionen begynder

5/7 dele af ekspeditionsholdet mødtes kl. 18 ved "ANTONIA" i Hornbæk Havn. Efter at alle havde hilst på hinanden, fik vi fordelt os i køjerne, og set os omkring i skibet. "ANTONIA" er et rigtigt dykkerskib specielt indrettet til dykkere. Så det tegner godt. Det meste af aftenen gik med at få diverse praktiske ting ordnet. Positionerne blev bragt ombord, og lagt ind i GPS'en, hvilket krævede lidt trylleri fra Skipper. Vejrudsigten lover rigtig godt vejr fra torsdag aften, så planen er, at vi stikker til søs hurtigst muligt og overnatter i Falkenberg Havn. Vi får foretaget de sidste mad indkøb. 4-timer senere ligger "ANTONIA" i Falkenberg Havn efter en meget behagelig tur med syltede hvidløg og pilsnere.

2/7 dele af ekspeditionsholdet kæmper sig med 400 l. diesel gennem det sydsvenske i en færdig kassevogn og mødes med de øvrige ekspeditionsdeltagere i Falkenberg Havn kl. 24 til et hyggeligt gensyn.

Så indtil da - "Hang in there"...

Vejrudsigten ser fin ud til og med søndag, så her på "Home Base" regner vi ikke med at høre fra deltagerne før i starten af næste uge, men vi opdaterer lige så snart, der er noget nyt fra Ekspedition "5 positioner i Kattegat" 2001.

Fredag den 11. maj 2001 - kurs mod 1. position kl. 06.00

Vejrudsigten for de kommende dage tyder på en stabil vejrperiode for en stund så ekspeditionen tegner til at blive en stor succes med 3 sammenhængende dykkerdage. Dette er mere end vi havde turde håbe på og alle lyser og ser yderst tilfredse ud.

Vi stod op ved 7-tiden efter en god nats søvn. De fleste af os havde fået sovet, selvom det ikke havde været helt stille ombord pga. snork og hvidløgsånde. Inden morgenmaden gik vi i gang med at få læsset det sidste dykkerudstyr ombord og smidt ting over i kassevognen. Kl. 8:00 forlod "ANTONIA" og de forventningsfulde dykkere Falkenberg Havn efter at have fyldt vand nok på tankene til 1 dagsekspedition. Vejrudsigten lyder stadig lovende, og vi tager af sted til 1. position. Alle er klar til, at ekspeditionen rigtig kan begynde.

Ved 11-tiden og efter 22 sømil nåede vi frem til positionen som passede perfekt. Det var en sikker position fra en fisker. Derfor viste ekkoloddet kort efter tilstedeværelsen af et vrag. Ekkoloddets billede var så detailleret at man kunne se vraget. Imponerende. Bunddybden var 48 meter og lodskuddet rejste sig 5 meter op fra bunden. Efter at have bekræftet vragets orientering, blev bøjen kastet på det højeste punkt på vraget.

Herefter gjorde vi os klar til dagens første dykning på 1. position. Første vrag, der skal dykkes på, er ukendt og dybdemæssigt et godt vrag at begynde på. Vi får se, om vi kan få en sikker identifikation af det vrag, som vi mener, er "UKENDT".

Alle havde et fantastisk dyk på vraget. Dykkerne kom ned på forskibet og fik set det forreste koøje hvilket var et storslået syn. Vraget lå på bunden. Sigten havde været noget nær det bedste der var set på hele ekspeditionen, så det var et dyk som havde været en oplevelse værd.

Dykningen gav ingen yderligere afklaring af vragets navn eller herkomst, og da vi var kommet i overfladen igen, havde søen yderligere rejst sig så der nu var omkring 2 meter bølger.

Efter dykket satte vi kursen mod et ukendt vrag, hvor der efter fiskerens oplysninger skulle ligge et krigsvrag.

"2. position" var det vrag som lå nærmest, så dette blev udset som dagens andet dykkermål. Vinden havde taget lidt til i styrke, men heldigvis ikke så meget at dykning ikke var mulig. Vejret var nu blevet temmelig dårligt, og i begyndende søgang, tonede et ukendt vrag op på ekkoloddet, men lodskuddet var så lille at det næppe kunne være et krigsvrag. Ekkoet af vraget viste med det samme at der ikke kunne være tale om et krigsvrag. I så fald skulle det være meget lille, da det kun ragede 2 meter op over bunden. Vi fik dette bekræftet ved at køre med ekkoloddet henover vraget, og billedet viste at det var et lille vrag på omkring 15-20 meters længde hvor der kun var lidt tilbage. Det lå på 22 meters dybde og ragede helt op til 20 meter. Så det tegnede godt.

Da vi havde "leget" nok for i dag, gjorde Allan sig klar til dykning på 2. position. I en varm vind, hoppede han i vandet, mens vi andre hyggede os ombord.

Vraget var ikke et vrag, men kun store sten. Det var bare smadder ærgerligt.

Vi fik taget bundlinen op, og da det var blæst meget op valgte vi at sætte kursen mod Falkenberg Havn.

Lige omkring kl. 2000 nåede vi frem til havnen, hvor vi efter en lang dag spiste pizza, drak os ned og tørnede ind. Men nu må vi se hvad resten af turen bringer, vejrudsigten ser lovende ud.

I morgen gælder det endnu en af de udykkede positioner i Kattegat og hvem ved, måske finder vi også her noget nyt?

Lørdag den 12. maj 2001

Efter en helt stille nat, hvor der dårligt nok har været en krusning i havnen, vågnede vi op til en dejlig dag.

Ekspeditionens hidtil bedste dag med havblik og kun ganske små bølger. Solen står højt og der er ikke en sky på himlen.

Maskinen startedes ved 7-tiden og for lav fart gik vi mod 3. position, som lå to times sejlads vest for havnen. Fra morgenstunden tog CMAS-DK det med ro, da de havde fået for meget hvidløg og væske aftenen før.

Heldigvis havde jeg også her fået en sikker DGPS position fra en venlig fisker, så der var ingen problemer med at finde det. Ekkoloddet viste en bunddybde på omkring 59 meter og en mindste dybde over vraget på omkring 53 meter. Det var tydeligt at vraget var intakt. Da vi gerne ville have undersøgt hvad det var vi havde fundet, gik Manley i vandet for at se nærmere på det ukendte vrag. Første dykning startede i høj flot solskin omkring kl.10. Sigten i overfladen var rigtig god og under nedstigningen kunne vi se bøjelinen forsvinde langt ned i dybet under os. Dette tegnede til at blive et rigtig godt dyk.

I omkring 40 meters dybde forsvandt den gode sigt imidlertid med et. Det blev værre og værre efterhånden som vi nærmede os vraget. I omkring 55 meters dybde nåede vi endelig vraget, hvor sigten kun var 2 meter med en let strøm langs bunden. Efter at have mærket skævheden begyndte vi at se os omkring. Rent umiddelbart så det ud som om at vi var landet på bakken hvor vi både nåede at se bakken og trawlerting. Overalt hvor man end kiggede, flød det med messing. Dette vrag er urørt, hvilket gav et sug i mig. Selvom vi ikke havde lagt line ud, så tillod den dårlige sigt os ikke at vi foretog den store udforskning af vraget, så på dette dyk nåede vi desværre ikke at få et reelt overblik over hele vragets tilstand eller størrelse. Vi begyndte opstigningen efter omkring 17 minutters dykketid, og var i overfladen 63 minutter efter dykningens start. Alle meldte om blandet sigt og masser af kigge på, nede på det 30 meter store vrag.

PADI-DK fik deres lyst til kun at besøge dybe vrag styret og foretog deres dyk uden problemer.

Efter dykningen fik vi besøg af en svane, som i bedste "whale-watch" stil, kredsede rundt om skibet mens den hvæsede.

Efter endt dykning satte vi kursen mod vraget af "Louis Malbert", som ligger omkring 5 sømil fra "1. position".

I løbet af eftermiddagen foretog vi en kort eftersøgning af "Louis Malbert", dog uden held. Positionen var ikke nøjagtig nok og derfor bestemte Skipper sig for at sejle direkte sydpå videre mod "Dania", hvor vi alle fra teamet skulle dykke senere på eftermiddagen. Der var vist gået gal vragdykker i os alle, og stemningen var høj mens vi gjorde os klar. Vi var i alt 7 ekspeditionsdeltagere, der under perfekte vejrforhold gennemførte et dyk på vraget.

Da Christian og jeg var dem der var sidst færdige, fik vi også æren af at komme sidst i vandet. Vi hoppede i meget tæt ved vragbøjen og drev i overfladen med strømmen det sidste stykke hen mod bøjen. Min vurdering af "Dania" er, at det er utrolig spændende og måske et af de mest interessante af alle Kattegat vragene. Dets størrelse gør at man ved at foretage en række koncentrerede dyk, forholdsvist nemt vil kunne opnå et godt overblik over vraget. "Dania" er helt sikkert et af de vrag som jeg personligt vil prioritere højt, på de kommende års ekspeditioner.

Om eftermiddagen så vi 3 måger, der fløj foran skibets stævn, og om aftenen dukkede svanen fra i går op igen. Det ser ud som om den er blevet rigtig glad for vores skib. En fin lille ekstraoplevelse.

Sigten havde været meget bedre end forrige dag hvilket skyldes at vi nu befinder os en del sydligere end første dag. Efter at vi havde afsluttet dagens dykning på "Dania" og alle var vel ombord igen, begyndte vi sejladsen nordpå mod Falkenberg havn.

Kl. 21.00

Ekspeditionen afsluttedes sent lørdag aften, da nye fotoopgaver kalder på Ekspeditionslederen og der om søndagen skal dykkes på kendte vrag. Alle havde haft nogle utrolig spændende oplevelser og en ekspeditionen med mange gode resultater i erindring og besøgene på positionerne vil for os alle stå som noget af det mest utrolige vi til dato har oplevet.

Tak til alle for en uforglemmelig ekspedition, det er ikke sidste gang vi er afsted