Kattegat Maj 2000

8/5-2000

Efter et par dages forsinkelses kom vi endelig af sted og ikke imod øst men op i Kattegat i næsten blankt vand og høj sol. Op igennem Øresund forbi Kulen og op til det første vrag "Taifun" det er ikke det rigtige navn men det bliver den kaldt. Det er en lille slæbe båd der står ret på bunden, et rigtigt "Anders And" vrag. På agter dækket står en stor kanon, 75 mm. og peger ud i vandet. Bunden er på 36 meter og højeste punkt på vraget er 29 meter, oppe på broen sidder stadig rester af rattet. En stakkels Havkat måtte ofre sig så vi kunne få aftensmad.

Efter dykket gik turen videre nord på op til Ostmark S/S som hurtigt blev fundet og en bøje lagt på, det var blevet lidt sent, hen ad kl. 1900 men vandet var klart og der var masse af lys. Bøjen blev stående til næste dag hvor vi rigtigt skulle i bund på den. Dog blev en kendt PADI dykker fra KBH set med et stort koøje under armen, som bøde måtte han give en ramme øl.

Så blev det tid til lidt aftensmad hen ad kl. 2300, menuen stod på Havkat, kylling, ris og god sovs. Efter ganske få godnat øl og nogle løgnehistorier blev der stille ombord. Slut på 1. dag.

9/5-2000

Tidligt af sted fra Falkenberg og ud mod Ostmark S/S igen, vinden var jævn fra syd som lage sig helt inden middag så vi kunne nyde solen iført underbukser imellem vores dyk. Vandet var rimeligt klart, desværre ikke helt lys nok til at tage billeder dernede. God frokost og 2. dyk samme sted, vandet var ikke helt så klart, men fint nok. Efter turen gik turen imod Falkenberg for natten på helt blankt vand.

10/5-2000

Dejligt at ligge og sove imens motoren køre så ved man at man er på vej mod vraget. Efter de ca. 3 timers sejlads lå vi igen over Ostmark S/S og vejret var næsten ensformigt klar sol og meget svag vind. Det blev til 3 dyk på vraget denne dag, mere kan man ikke ønske sig af en dag i Kattegat. Turen gik hjem mod Falkenberg hvor menuen stod på Pizza.

11/5-2000

Lidt mere vind og nogle dønninger fra nord, et godt dyk på Ostmark S/S om morgen og så syd på mod Hallands Värderö i medsø, tiden blev brugt til en opvask der var 56 år gamle og rensning af nogle koøjer, lidt øl og løgne historier. Stadigvæk sol og 18-22 grader men lidt mere vind.

Harrisburn er et vrag der ligger på hovedet og der er ikke meget ved selve vraget da der kun er 2-3 steder man kan komme ind i det og der er der ret meget mudder. Dog var der en masse nøgensnegle overalt på vraget nok fordi det ikke ligge så dybt kun ca. 24 meter.

Lidt blæsevejr gjorde at vi blev nød til at søge nødhavn i Torekov hvor vi fik noget god mad at spise.

12/5-2000

Blæsevejr! Hen ad kl. 1200 prøver vi at gå ud men efter en times sejlads mod Kronprinz Wilhelm måtte vi give op pga. af for store bølger. Kursen bliver sat mod Helsingør hvor vi ligger for natte efter vi har været ude og lede efter nogle vrag i området som vi ikke har været på før.

13/5-2000

Sidste dag, to gode dyk på Robert S/S.