Rødehavet November 1999

Rødehavet er uden tvivl næste lige så godt som Kattegat, man får ikke bedre varmt vands dykning nogle steder i verden. Vi bruger normalt et tysk dykkercenter (Rudi) hvor vi stort set dykker på samme måde som vi gør herhjemme. Vi dykker to og to sammen og planlægger selv vores dyk. De eneste regler der er, er at man må ikke dykke dybere end 40 meter (50 meter) og at man skal have 30 bar på flasken når man kommer op. Man kan så vælge om man vil have en stor flaske eller en lille, den lille er på 15 liter.

Jeg tager derned ca. en gang om året og i år tog vi ud fra Ras Galib som ligger ca. 250 km syd for Hurghada. Det er en lille naturlig havn og ikke andet. Det er jo ikke landet man kommer for at se når man tager til Ægypten men det der ligger under vandet i det Rødehav. Efter køreturen derned bore vi skibet vi skal sejle med de næste 6 dage, for pakket ud og drukket et par øl. Tidligt næste morgen sejler vi af sted i dejligt vejr og ca. 25 graders varme, det kan næsten ikke blive bedre og det blev det heller ikke.

Efter ca. 5 minutter i vandet kom der en haj forbi, en lille hvidtippet revhaj ude på lidt afstand så turen lovede rigtigt godt når man efter 5 minutter i vandet ser en haj. Første dyk er altid en slags trænings og der er ikke særligt dybt, højest 16-18 meter så det var ikke et dyk man forventer at se en haj på. Vi fik ikke set ret mange flere hajer på den tur, jeg havde ellers planer om at tage billeder af hammerhajer på "Elphinstone Reef".

Vi dykker 3 gange om dagen, to dags dyk og et natdyk á ca. 1 time, så man får dækket sit dykkebehov for en uges tid. Når jeg dykker har jeg næsten altid fotografi apparat med og jeg tager normalt en film på hvert dyk så det bliver til en masse billeder på sådan en tur som man kan se på denne side (alle billeder er fra denne tur). Jeg sover normalt på øverste dæk i det fri da det kan være svært at klare varmen under dæk. Den første nat vågnede jeg ved at mit tæppe nær var blæst af mig og resten af turen havde vi meget vind, aldrig under 10 m/s så vi kunne ikke komme ud på de yderste rev som vi gerne ville. Det blev til mange dyk på de samme steder pga. af vejret, normalt har man sjældent mere et dyk på hvert dykker sted og højde punktet "Elphinstone Reef" blev aflyst efter at vi havde sejlet derud i 3-5 meter høje bølger. Ikke alle var tilfredse med den sejltur, faktisk blev vi til sidst nød til at spille med blind makker i west.

Men i så høj sø er der kun plads til en båd derude og vi blev overhalet af en anden båd så vi måtte sejle ind igen, desværre. Maden om bord på båden er fin, masser af pasta, fisk og kød og en gang imellem hjemmelavet pomfrits eller andre lækkerier og heldigvis tager vi altid øl med til Ægypten så vi først bliver nød til at drikke det lokale øl sidst på ugen. Man går aldrig galt med en tur til Rødehavet selv i så dårligt vejr som vi havde blev det en masse gode dyk hvor vi fik set en masse vi ikke havde set før, blandt andet så vi mange skildpadder i år og på vores natdyk så vi mange "Spanske nøgen dansere" og skorpion fisk.

Natdyk skal man prøve, dyrelivet er helt anderledes om natten, mange fisk ligger og sover i revet så man kan komme helt tæt på med, krebsdyr  og blæksprutter kommer ud i det fri og da man kun har lys keglen at se med så man ser på tingene mere koncentreret  og ser flere detaljer.

Efter 6 dage på vandet har man fået nok af klart og varmt vand og længes hjem til Kattegat.

Sådan en rejse koster hvis man er omkring 12 personer ca. 7000-7500 kr. per snude inkl.. alt dog med undtagelses af drikke vare ombord på båden som sælges til normal pris.