Rødehavet 2002

5/11
Alle mødte friske frem til afrejsen kl. 0700 i Kastrup, hurtigt blev bagagen indleveret og vi kom af sted til det toldfrie mekka ovenpå. Indkøb blev gjort (juleøl og den slags). Så blev alle mand pakket i en lille flyver og turen gik sydpå. Utroligt lidt plads i sådan en flyver, man kan faktisk ikke lukke en almindelig laptop op.

Ankommet til Hurghada det normale gedemarked og kamp om at komme ud til busserne uden at betale drikkepenge og bagagevogns leje. Ude i bussen og ned og aflevere dykkerudstyr på båden og derfra videre til dykkercenteret. Indtjekning af pas og personer og så ellers vente på at klokken bliver 1800 så vi kan få noget aftensmad og komme ud og sejle.

Vejret denne eftermiddag er sol, 28 grader og en jævn til frisk vind.Trompetfisk

Af sjove små ting der er sket i dag er blandt andet at Dennis er ude for at se på ny våddragt (XXL) da han ikke fik husket den hjemmefra, han fandt sørme en der passede ham og den kostede kun 1200 kr for en 3,5 mm. Henrik M. fik lov til at betale for det meste af det toldfrie om bord på flyveren pga. af en computerfejl.

Logistikken var ikke hel god denne gang, først kørte vi til båden og læssede udstyr af og derefter op til dykkercenteret og det betød at vi var adskilt fra vores øl i næsten 4 timer. Det betød igen at vi blev nødt til at starte vores ophold i Hurghada med at drikke "Stella". Næste dags program lyder på 3 dyk på vejen ned til Safaga, desværre bliver der ikke tid til "Salem Express".

Fyret guide, før han blev fyretMytteri ombord, guiden blev smidt fra borde pga. han ville have sin kæreste/kone med på turen og den gik ikke. Så første dag må vi prøve at klare uden ham.

6/11
Oppe omkring kl. 0700 til kaffe/the og båden sejlede ned mod Safaga hvor vi skulle dykke på Panorama Reff. Vejret er klar sol og en jævn/frisk vind fra nordvest. Efter ca. 2 timers sejlads er vi fremme ved Tobia Arbaa hvor første dyk skal foretages, godt lille sted med 5 sten søjler med masser af fisk. Der blev set muræner, Napoleonsfisk og alt andet man kan forvente på et indtjeknings dyk.

Kompressor ventilator efter møde med håndklædeEfter dykket mistede Søren G sit håndklæde, desværre på en måde så den store kompressor mistede sin blæser. Lidt surt at vi ikke mere kunne få luft fra den store kompressor, det tager lidt længere tid med backuppen, men der skulle komme reservedele fra Hurghada inden vi sejler mod Brothers. Backup kompressoren larmer ikke så meget som den store, man skal se positivt på alt ting.

Efter meget sejlads næsten tilbage til Hurghada for at hente reservedele til kompressoren kom vi endelig i vandet til et meget sent eftermiddags dyk som endte i nat dyk med flotte blæksprutter.

Da vi kom op var kompressoren klar igen og der lugtede fint af aftensmad.

Slå mave efter en god middag samtidigt med at skulle lade op til et natdyk, men vi skal i vandet da det muligvis bliver sidste chance for natdyk på denne tur. I nat sejler vi ud til Brothers.

Fint natdyk og båden ved at blive pakket til turen imod Brothers, 6 timers nattesejlads og så skal vi i vandet igen.

7/11
Efter en foreholdvis rolig tur ud til Brothers blev skibet under meget råben ankret op ved Big Brother. Vi fik også en guide på skibet igen som lagde hårdt ud med en briefing hvorefter vi blev sejlet ud til den anden ende af øen og dumpet lige over vraget af Aida II. Meget fint dropoff hele vejen tilbage til båden hvor vi så en masse forskellige fisk blandt andet Napoleonsfisk, trompetfisk, muræner og til sidst en Silkehaj på 2 meter lige under båden der kom helt tæt på. (1,5 meter)Silkehaj på deko tovet

Den guide holdt ikke længe da vi kom op fra dykket fik vi at vide at vi ikke kunne låne ham alligevel da han skulle ud med et andet hold. Vi er igen guide løse men det gør nu ikke noget at der ingen er til at holde øje med os.

Andet dykket gik til Numidia lidt længere ude. Meget fint bare lidt for meget strøm den forkerte vej på vejen hjem til båden, vores ven fra før ventede pænt på os under båden og alle fik set den denne gang.

Desværre må man ikke dykke natdyk på Brothers så man skal nå 3 dyk imens det er lyst. Sidste dyk var omkring sydenden af øen. Nogle få gråhajer nede på plateauet og en del tun fisk. Oppe under båden stadig en silkehaj, 4-5 barracudaer og en masse forskellige tunfisk og makrel fisk.

En god gang mad og et par løgne historier og så godnat omkring kl. 2200.

8/11
Kaptainen og hans stolte skib Op kl. 630 og i vandet inden kl. 700, vejret perfekt, ingen vind og ingen bølger, rigtigt feriedyk med meget medstrøm på østsiden af Big Brother. Tilbage ved båden masser af småfisk og nogle tunfisk. Op til morgenmad og aftale næste dyk som går til Numidia. Vejret stadig perfekt og næsten ingen strøm. Andet dykket gik rigtigt godt for de fleste, dog havde nogle glemt at tjekke deres luft inden de dykket. En god og solid frokost og så blev ankeret trukket op så vi kunne komme over til Little Brother for dagens sidste dyk. Imens blev vi underhold af en Ocean Whitetip haj lige ved siden af båden helt i overfladen. Vi har omkring 30 grader, svag vind og næsten ingen bølger.

Eftermiddagsdykket fik vi fra nord spidsen af Little Brother og østsiden tilbage, ingen hajer ud ved spidsen men mange på turen tilbage. Mange grå revhajer og nogle hvidtippet også. Tilbage ved båden var en halvstor Longimanus som var helt oppe ved overfladen. Rune lå og snorklede og kiggede på Barracudaer, fik sig en lille overraskelses da Longimanussen kom forbi helt tæt på. Han havde dog fotografiapparatet klart da den kom forbi anden gang. Dejligt dyk selv om der var en kraftig modstrøm de sidste 50 meter ud til båden. Så skal vi bare have aften til at gå, vi skal tidligt op i morgen og dykke klokken 630 da vi skal nå 4 dyk på en dag. Vi fik spillet lidt "Battlefield 1942" ret sjovt spil. Vejret ser ud til at holde så det er vild luksus at ligge midt ude i Rødehavet i havblik.Longimanus

9/11
Op meget tidligt, utroligt at man finder sig i det på ens ferie. Men vi skulle være klare til dyk kl. 630 lidt efter sol opgang da vi skal nå 4 dyk i dag. Vi har stadig havblik og klar sol, som jeg sagde til kaptajnen at vi keder os lidt, da vi ikke har noget at klage over, vejret, besætningen, "guiden" , mad, og båden er bare perfekte. Første dyk var fra nordenden af Little Brother og tilbage med strømmen til sydplateauet hvor båden ligger. Der blev set mange grå hajer, en rævehaj, nogle hvidtippet revhajer, barracudaer, Napoleonsfisk, tun, stimer af blå makreller, skyer af små fisk. Under båden under deko flere hajer rundt omkring en så det blev et langt og dybt deko. En sund og nærende morgenmad blev serveret da vi kom op, flasker bliver fyldt og udstyr gjort klart til næste dyk kl. 1000.

Fint dyk på sydplateauet lige under båden og op langs siderne på øen. Mange hajer så alle fik set nogle, også dem der lå og snorklede. Der var især grå revhajer og nede på "bunden" en stor Rævehaj. Oppe på det lave mange fisk af næsten alle arter og farver. Store Barracudaer lå på rækker for at blive renset, pænt efter tur.

Tredje dykket var på østsiden af øen, flere hajer og nogle store tun kom flere gange forbi under dykket. Tilbage ved båden var en utrolig mængde fisk, nok pga. de fik lidt mad i form af fladbrød, bare et par krummer ad gangen og de var helt oppe og køre. Mylder under bådenDer var kæmpe Barracudaer og nogle hajer og tun blandt de mange små fisk. Så mangler vi bare fjerde dyk kl 1600 som nok går hen og bliver et halvt nat dyk selvom man ikke må det på Brothers men vi er helt alene herude så der er nok ikke nogle der brokker sig over det. Vejret ser ud til at holde, stadig helt stille dog ikke vandblik.

Longimanus under bådenFjerde dyk var lige efter klokken 1600 på vestsiden af øen, lidt modstrøm og ikke så meget nyt på turen tilbage til båden, men under båden var ikke mindre end 5 hajer, 2 longimanus, 2 silkehajer og 1 grå revhaj. De kom meget tæt på og der blev lavet rigtigt mange gode billeder og video når de var henne og snuse til deko tovet. Oppe på båden havde bodega klubben på rigtigt Havbassevis fordrevet tiden med hajløftning, man lokker en longimanus (ca. 2,5 meter) hen til båden med lidt kødaffald og når den så er tæt på tager man den i rygfinnen og ser hvor højt man kan løfte den op af vandet, der var ingen der fik den mere end halvt op. Besætningen havde aldrig set noget lignede og får det forhåbentligt heller ikke at se igen.

Dette bliver nok en aften der vil blive husket i meget lang tid af alle deltagerne på turen. Jeg vil også tro at dette er noget der vil blive talt om til vores snarlige julefrokost. Svært ar forestille sig når man sidder i 30 grader varme på et fladt rødehav. Planen for i morgen bliver et tidligt morgendyk på sydplateauet hvor efter vi sejler mod Safaga og om eftermiddagen tager et dyk på Salem Express og et natdyk hvor vi overnatter. Vejret ser ud til at holde så vi får en stille tur Nordpå.

Der var mange indtryk der skulle fordøjes denne aften sammen med nogle gode øl. Her er meget varmt og fugtigt (28 grader, 100% fugtighed) så vi må håbe at vejret holder i morgen eftermiddag. Hajerne kredser stadigvæk omkring båden så man hele tiden kan se dem omme bagved. Der er også kommet en meget stor en på 3-4 meter af de hvidtippet. Flere er blevet noget overrislet men de lover at være klar til morgen.

10/11
Sidste dag på Brothers for denne gang, sidste dyk her bliver et tidligt morgendyk kl. 0630. Vejret er stadig meget stille og der er ingen bølger, det tyder på en god og nem sejlads mod Safaga. Der er kommet 2 andre store skibe hertil i løbet af morgen så nu bliver der nok trængsel herude omkring den ca. 100 meter store ø. Søren B. har haft mareridt i løbet af natte han har i hvert fald blandt andet råbt "hjælp" flere gange i løbet af natten, han har nok drømt om hajer. Ikke helt så mange hajer som i går aftens men der var en del. Kokken er ved at lave morgenmad og resten af besætningen hiver ankret op og gør klar til at sejle mod Salem Express hvor vi skal dykke i eftermiddag. Vejret ser ud til at holde selvom der blæser en svag vind fra nord. Vi regner med 5 timers sejlads på åbent vand. Alle er vist haj mætte efter de dyk vi har haft på The Brothers.

Lidt mere vind på turen hjem, en fisk nordenvind der gav gode bølger imod os så turen til Salem Express tog næste 7 timer hvor man bare ikke kunne lave noget. Dog var der ikke mere søgang end at der blev serveret frokost på turen. Ikke særlig lang kø ved bordet da mange helst bare ville ligge stille. Dykket ved Salem Express var helt fint og næsten alle var  i vandet. Vraget er stadig helt og der ligge bagage over alt inden i det. Også flere biler på bildækket står hele med bagage i og kun lidt buler hist og her. Man ser nemt grunden til forliset hvis man kigget på stævnen som er helt vredet, bovporte og visir er på plads så det er ikke grunden. På bildækket stod også en lastbil helt fremme ved bovporten. Inde i gangene står stadigvæk border og stole og man er ikke i tvivl om at det er gået meget hurtigt. Vi ligger nu bag et rev for natten hvor vi skal have vores sidste natdyk på denne tur ikke langt fra Salem Express. Efter gårsdagens udskejelser og den halvhårde tur ind fra Brothers er der en lidt mat stemning på "The Danish Shark Lifting Team".

Det var et ret kedeligt dykke sted var alle enige om. Men vi fik en god kage da alle var oppe igen. Flaskerne blev fyldt så vi er klar til vores sidste dyk i morgen.

11/11
Sejlede til Abu Kafarn kl. 630 for at dykke kl. 700. Det bliver vores sidste dyk på denne meget vellykket tur. I vandet ca. 100 meter fra sydplateauet, ikke så meget at se på vejen derned men nede på plateauet mange fisk, barracudaer, hvidtippet revhaj, blå plettet rokke og en skildpadde. På turen tilbage mod båden flere store fisk ude i vandet og en barracuda til rensning.

Så skal vi bare have noget morgenmad og så går det mod Hurghada ca. 4 timer herfra. Der blæser en frisk vind fra nord men vi kan sejle det meste af turen inden revs så turen bliver ikke så slem. Lidt kedelig tur men rart at komme på land igen. Hentet i havnen af en ny "guide" og kørt til dykkercenteret hvor vi også skal overnatte. Vi skal også have den store barberque og drukket de sidste øl i aften og senere en tur i bazaren og købe t-shirts.

Der skal også afregnes og her mærker man det Ægyptiske burokrati, det skal ikke være nemt, mange sedler skal tælles og lægges sammen og trækkes fra for til sidst at give et helt uforståeligt resultat så man må begynde helt forfra. Vi har de normale problemer med vores betaling af visum  da de ikke kan forstå at det er med i vores flyve billet. Det har taget hele aften og vi kommer ikke til en løsning, vi kommer til at betale og får så nogle af pengene retur fra Tyskland når vi kommer hjem.

12/11
Rart med en rimelig seng at sove i med en vifte i loftet, det er Ramadan så der lidt larm fra gaden det meste af natten. Vi får sendt folk i byen efter de sidste indkøb og nogle penge så vi har nok til at betale hvad vi skal. Det er ikke nemt da næsten alt har lukket. Vi bliver hentet kl. 1230 for at komme til lufthavnen så vi kan komme hjem til det kolde nord.

Pakket i en flyver så man knap kan røre sig og så går det nord på så man kan komme hjem og slappe af i sofa og glæde sig til at komme på arbejde næste morgen.