Rødehavet 2001

6/11
Efter at næsten alle var kommet til tiden i lufthavnen kunne vi tjekke ind og her fik vi den glædelige besked at vi måtte have 30 kg bagage i stedet for de 25 vi troede. Glædeligt for nogle og andre kunne ærve sig  over at de kunne have haft mere med end de troede. Pakket i flyet som sild en en tønde, de små for sig og de store for sig.

Efter lidt mad (man undre sig over hvordan det er muligt at spise med så lidt plads), kaffe, te og det løse blev der vist videofilm på en meget lille skærm, rigtigt godt når man ikke har taget sine briller med. Efter et par timer vand i sigte da vi fløj ud over Sortehavet, mp3 og høretelefoner blev fundet frem og 2 timers musik blandet.

Ankommet til Hurghada hvor der var betydeligt færre folk end normalt blev vi hurtigt lodset igennem de mange stempler og ud i en bus der kørte os til båden som efter kort tid sejlede mod Safaga. Der blev drukket lidt øl og snakket en del om dykning. Besætningen så ud til at være meget lovede med en ægyptisk guide og et svensk føl. Der blev ikke sat så mange grænser som normalt, alt var bare ved det gamle, max 50 meter og minimum 30 bar med op.

7/11
Op med solen og en lille dukkert i det klare varme vand, 25 grader i vandet og 20 i luften. Lidt morgenmad (ikke noget feta). Så var alle klar til det første dyk.

Første dyk på Tobia Arbaa, 6 toppe på sandbund mange forskellige fisk og flotte koraller, efter 1 time i vandet bliver man sulten så nu venter vi på frokost.

Dejlig fisk til frokost alle blev mætte og der måtte med skam meldes at der blev mad tilovers til besætningen. Efter frokost går turen videre til Panorama reef. Nu skal også fotoudstyret i brug da der lige manglede et halvt kilo bly så det kommer til at passe perfekt.

Dejligt dropoff hvor vi blev sat af gummibåden og kunne drive med strømmen tilbage til båden. Meget flot rev med mange forskellige fisk. Efter dykket skulle vi have os en enkelt øl og vi blev mindet om at vi også skulle have et natdyk men at de helst ikke ville have at drak øl før vi skulle dykke, det var vi jo helt enige i for vi drikker kun efter dyk.

Så blev der lavet om, nu skulle vi dykke natdyk før vi fik aftens mad så måtte gå sultene i vandet. Alligevel blev det til 78 minutter før vi gik op af vandet til en god og velfortjent aftensmad. Så skal der hviles til kl. 2400 hvor båden afgår til Brothers hvor vi skal være kl. 600 i morgen tidligt og igen skal vi dykke før vi får mad. Der må ikke dykkes natdyk på Brothers så de næste dage bliver der 3 dagsdyk, stress og jag.

8/11
Efter en ikke så slem sejltur stod solen op da vi var ved Brothers skibet blev bundet på og flaskerne fyldt og vi blev jagede i vandet uden morgenmad. Vi blev sejlet ned til nord enden i gummi båden og sat af over vraget af Namibia og så var det bare ned i det blå. Vraget ligger ned af revet og starter på omkring 20 meter og ender på omkring 70 meter. Efter at have været på vraget gik turen tilbage langs revet med strømmen ned til båden. Vi fik set store tun, hajer og alt muligt andet. Øen er et stort dropoff.

Oppe efter dyk blev der serveret en god og solid morgenmad, en vittig sjæl bemærkede at hvis man savnede fjernsyn kunne bare se ud af vinduet for der var "Big Brother".

Der var noget træthed resten af dagen men vi fik dykket 2 gange mere og efter sidste dyk skulle vi spille mp3ere, desværre var lyden ikke god på den computer der havde dem så de skulle kopieres via et digital kamera til den med den gode lyd. Alt tyder på en hyggelig aften med musik og lidt drikkevare.

9/11
Efter en god nats søvn op med solen og i vandet, igen før morgenmad, ud til vraget af Namibia hvor vi blev droppet på ydersiden af vraget efter at have været lidt rundt på vraget tilbage mod morgenmaden. Flasker blev samtidigt med maverne, skibet sejlede over til Little Brother hvor vi skulle se hajer, det har man hørt før men denne gang var det rigtigt man var knap kommet ned før man var omringet af grå revhajer og lige som man var blevet trætte af dem kam en hammerhaj forbi. På vejen ned mod båden var der flere hvidtippet revhajer. Et rigtigt godt dyk og vi bliver liggende et par dage så det tyder godt.

Efter frokost da man skulle til at slå mave kom en stor grå revhaj til båden og resten af eftermiddagen gik med at fodre den og tage billeder af den. På sidste dyk så vi en stor Manta rokke og en del hajer og da i vi kom tilbage til båden var vores haj stadig der. Resten af aften gik med at snakke rokke og se rokke på billeder og video.

10/11
Mortens aften, idag skal Dennis subduck slagtes. Planen for idag er at vi skal se hvalhaj. Vi blevet droppet i vandet på nordenden af Little Brother ned til 7 gråhajer der lå og kiggede på som lige så meget som vi så på dem. Tilbage med strømmen langs vestsiden af revet hvor vi så nogle store tun, nogle hvid tippet revhajer og alt andet hvad Rødehavet kan byde på. Tilbage på sydenden lå vi og så ud i det blå hvor der kom tun og gråhajer forbi og nede på ca. 20 meter var en Thresher Haj som man kom helt tæt på så man kunne se dens store sorte øjne og kæmpe store halefinne. Efter 70 minutter i vandet op til varme vafler til morgen mad.

Formiddagsdykket gik også fra nord enden og langs østsiden af revet hvor der også var en del hajer, efterhånden har vi set så mange hajer at man ikke rigtigt lægger mærke til dem.

Eftermiddags dykket også på østsiden men ikke helt så langt oppe, heldigvis da der var ret kraftig modstrøm det første stykke. Mange hajer og store tun. Det ser ud til at vi er blevet snydt for både hvalhaj og Mortens and.

11/11
I løbet af natten blæste det op til "normal" vindstyrke så det blev en lidt urolig nat. Men sol kom op og vi kom i vandet, nogle tog turen fra nord til syd i med strøm jeg hoppede i fra båden og blev på sydenden for at få et billede af Thresher hajen, det blev til et billede af den og en masse af andre fisk og dyr. En gang imellem skal man blive et sted og bare se hvad der sker der. En gigant triggerfisk var i gang med at bygge rede hul og blev jaget væk af en endnu større gigant triggerfisk. Så skal vi bare mod Safaga i ca. 2-3 meter modsø.

Efter 6 timer i rullen og vippen fik vi endelig en sandwich og et rev at dykke på. Ikke så meget ved efter dykkene på Brothers men der kom at en skildpadde og nogle næsehornsfisk mere i logbogen. Så skal vi lige vippe en halv time mere så er vi ved sove/natdykke stedet. Vi var trætte og ingen kom ud at natdykke og der var ro i lejren allerede omkring kl. 2130.

12/11
Der blev sovet længe og morgen maden blev først indtaget omkring kl. 800 og turen gik videre mod Hurghada hvor vi tager det sidste dyk ca. halvvejs oppe. Der blev lavet det sidste regnskab som ser ud til at løbe rundt.

Dejligt afslutningsdyk hvor to ørnerokker var så flinke at komme forbi, desværre fik de sig en slem forskrækkelses da Dennis (Turbo (Chip tunet)) kom efter dem, de var ved at svømme ind i diverse dykkere i nærheden. Op og slappe af med nogle jackfisk og en katoffelgrouper til frokost, sidste måltid ombord så mangler der bare 2 timer så er vi i Hurghada efter en nærmest perfekt tur hvor vi at har set alt hvad man kan ønske sig (minus hvalhaj), det bliver et problem til næste år at få det lige så godt.

I havnen mødte vi ballerup drengene som havde haft en mindre god oplevelses på vej ind, de var løbet på et rev og havde fået en mindre læk i skibet samtidig med at deres pumper ikke kørte. De havde været klar til at gå i rednings båden.

Så kom vi på et fint hotel og fik et rigtigt bad og et rigtigt lokum. Der var også fjernsyn med CNN på værelset så vi kun følge med direkte fra en flyver der var faldet ned i New York. Aftensmaden blev indtaget på dykkercenteret og der blev sagt pænt farvel til vores guide som selvfølgelig håbede at se os til næste år.

13/11
Efter at have været gået død om aften i en rigtig seng, tidligt op til et overdådigt morgenbord. Mere CNN imens vi venter på at blive hentet til lufthavnen.